Een diepgevroren vleeskroket die zo populair is, dat je liefst 43 jaar moet wachten voordat je aan de beurt bent. Dat is het verhaal van de kroketten van Kobe-rundvlees van Asahiya, een kleine familieslagerij in Takasago City in Japan.
Slagerij Asahiya is opgericht in 1926 en bestaat dus bijna een eeuw. Na de Tweede Wereldoorlog werden door de familie de eerste kroketten gemaakt. Net als de rest van de producten in de slagerij, wordt uitsluitend Kobe-rundvlees uit de eigen Hyogo-regio verkocht, ook de bakermat van het beroemde Wagyu-vlees. Er is sprake van kringloop: de runderen worden gevoed met restproducten van de regionale aardappelen die in de kroketten worden verwerkt, tot de steeltjes toe.
Gestart op internet
De geschiedenis van Asahiya toont maar weer eens de kracht aan van sociale media. In 1999 startte de slagerij met een webshop met Kobe-rundvlees. De zogenaamde Extreme Croquettes werden bij wijze van proef aangeboden. Kort daarna werden de kroketten met aardappel en rundvlees ineens een internetsensatie, nadat er over de eigenzinnige werkwijze van de slagerij was geschreven.
Eigenlijk waren de kroketten slechts een marketingmiddel om het dure Kobe-rundvlees van de slagerij online te promoten. Asahiya legde dan ook geld toe op elke zogenaamde Extreme Croquette. Om deze reden hield de familie de productie beperkt tot 200 kroketten wekelijks, aldus ondernemer Shigeru Nitta op zender CNN Travel.
Levertijd loopt op
In 2016 was de levertijd inmiddels opgelopen naar veertien jaar. Omdat dit geen doen was, staakte de familie de levering. Maar klanten bleven de kroketten via de telefoon en op andere manieren bestellen. Daarop hervatte de slagerij een jaar later de productie en levering, maar wel tegen een hogere prijs van ongeveer €3,50 per stuk – ongeveer 18 euro per doos van vijf stuks – en voortaan werden er 200 per dag gemaakt.
63.000 mensen in de rij
Toen televisiestation CNN twee jaar geleden poolshoogte nam bij de Japanse slager, was de levertijd door de enorme belangstelling opgelopen naar ruim dertig jaar. Begin dit jaar stonden er zelfs 63.000 bestellingen in de wacht. Inmiddels is sprake van 43 jaar wachttijd, bij enkele minder courante kroketten tien jaar. Een week voor de beoogde bezorgdatum informeert de slagerij de klant. Immers: klanten kunnen verhuisd zijn, een andere emailadres hebben of zelfs in sommige gevallen inmiddels overleden zijn.
Foto: Kobebeef.co.jp