“Gemak is een belangrijk aankoopmotief, maar genieten is het ultieme doel. Eten is voor hen sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen.” Dit schrijft het FSIN bij het verschijnen van zijn nieuwe Foodshopper Monitor, waarin de focus is gericht op de jonge gemaksgeneraties.
In het FSIN-dossier staat onder meer het CHIPS-leefstijlmodel centraal. CHIPS is een afkorting voor begrippen die belangrijk zijn bij de overwegingen van de foodconsument. De C staat voor convenience ofwel gemak. De H is health, gezondheid dus. De I in CHIPS: indulgence ofwel genotzucht. P staat voor prijs (price) en S voor sustainability (duurzaamheid).
“Essentieel voor foodbedrijven”
FSIN schrijft over het belang van de vijf CHIPS-begrippen: “De levensstijl van consumenten, met name de gemaksgeneraties, wordt gekenmerkt door deze vijf thema’s. Voor foodbedrijven is het essentieel om deze vijf lifestyle-kenmerken goed te kennen.”
Vergelijk je generaties met elkaar, dan blijkt zonneklaar dat jongere generaties anders omgaan met de CHIPS-aspecten dan ouderen. Zo is voor jongeren eten en drinken een belangrijke methode om gevoelens van gejaagdheid en tijdstress te verjagen. Volgens het FSIN en eerdere publicaties geven gemaksgeneraties veel geld uit aan hun CHIPS-leefstijl, niet zelden eigenlijk meer dan ze kunnen dragen.
“Geen belerend vingertje”
Gemak blijft echter een belangrijke drijfveer voor hen. Maar deze motivatie staat niet los van de andere aspecten. FSIN stelt: “Het belang van gezond eten is voor hen duidelijk. Maar ze hebben geen behoefte aan een belerend vingertje.”
“Avondaandeel 73 procent”
De gemaksgeneraties van twintigers, dertigers en veertigers zijn in hoog tempo de big spenders van de horeca geworden. Ze nemen volgens het FSIN nu al 73 procent van de foodbestedingen buitenshuis in de avonduren voor hun rekening. In 2030 zal dit zelfs op bijna 80 procent liggen, aldus het FoodService Instituut Nederland. FSIN: “Op dit moment valt een kleine 40 procent van de volwassen bevolking onder Generatie Z of de Millennials. In 2030 is dit percentage gegroeid tot meer dan de helft.”
Horecabedrijven moeten zorgen dat ze de behoeften van Generatie Z en de Millennials kennen als hun broekzak om er goed op te kunnen inspelen, aldus het FSIN. De organisatie lichtte zijn Foodshopper Monitor op de Horecava toe tijdens zijn jaarlijkse brunchcongres.
Foto: Shutterstock