De Nederlandse cafetaria’s sloten 2023 matig af. Uit de Foodclicks-analyse van bureau More2Market blijkt dat de omzet van oktober tot en met december precies gelijk was aan de laatste drie maanden van 2022. Dit betekent dus: géén omzetgroei in het laatste kwartaal van vorig jaar.
Over het gehele kalenderjaar 2023 groeide de omzet volgens More2Market voor cafetaria’s, snackbars en frituren echter desondanks met 6,2 procent. Het bureau van Rien de Koning baseert zijn rapportages op de transacties van kassasysteem annex horecaplatform Next to Food (NTF).
Omdat volgens het CBS sprake was een inflatie van ruim 4 procent én de cafetaria’s kampten met licht dalende verkoopvolumes, was het ondanks prijsverhogingen een uitdaging de marges gezond te houden.
Online groeit nog steeds
De groei uit reguliere bestedingen aan de kassa bedroeg 4,1 procent. Via online bestellingen werd 8,9 procent meer omgezet. Hoewel de omzetgroei online in 2022 hoger lag (op 10,9 procent) betekent dit per saldo toch dat ook in 2023 het online aandeel in de omzet groeide. De laatste drie jaar groeide het percentage online bestellingen steeds met één procent: het was 24 procent in 2021, 25 procent in 2022 en vorig jaar 26 procent.
Twee periodes die eruit springen zijn november en december 2023: in beide maanden bepaalden de bestellingen online liefst 30 procent van de totaal behaalde cafetariaomzet. More2Market stelt: “De online groei zorgt ervoor dat meer druk komt te liggen op het weekend. 63 procent van alle online behaalde omzet wordt namelijk van vrijdag tot en met zondag gerealiseerd.”
Goed jaar Sligro
Inmiddels maakte ook Sligro zijn voorlopige jaarcijfers bekend. Vorig jaar boekte de marktleidende horecagrossier een omzet van 2,859 miljard euro. Ten opzichte van 2022 is dit een groei van ruim 15 procent. Hierbij moet wel worden aangetekend dat 2022 nog altijd een coronajaar was.
Het gaat bovendien om de cijfers voor de hele groep, inclusief België. In Nederland groeide de omzet vorig jaar met 8,6 procent. De totaalomzet van de hele Sligro-groep lag in 2023 precies een half miljard euro boven pré-coronajaar 2019.
Foto: archief FFC