Vandaag is de eerste dag van de Horecava. Tot en met donderdag is de 65-jarige vakbeurs dagelijks vanaf 10.00 tot het einde van de middag geopend. Frituurwereld deed wat eerste indrukken op langs de wandelgangen in de Amsterdam RAI.
Naast thema’s als Food & Wine en Koude Dranken, wordt aan Fast Casual apart extra aandacht besteed. Kort door de bocht kun je wel stellen dat het overgrote deel van de nieuwe restaurantconcepten onder deze noemer te scharen is. Fast casual heeft sinds het begin van dit millennium het beeld van de Nederlandse horeca ingrijpend veranderd. Nederlandse restaurantformules als La Cubanita, Loetje, Happy Italy en ’t Zusje bevinden zich alle in dit segment.
Vlotte bediening binnen een kwartier in een ongedwongen atmosfeer staat centraal. Vaak is sprake van één of meer kernproducten. Op dit moment telt ons land 550 casual formulerestaurants. Over tien jaar zal het aantal casual zaken binnen een franchiseclub zeker zijn verdubbeld. In de Fast Casual-hallen 10 en 11 staan producten voor deze markt centraal.
Naast fast casual 9 andere ins & outs:
1. Zoet is trend
Zoet is de een trend van belang. In de uitingen van frietfabrikanten valt de grote aandacht voor zoete friet op, terwijl marktleider Aviko nadrukkelijk ook wijst op churros als smaakmaker met toekomst. Ooit zoete friet met kaneelzout geproefd? Lamb Weston geeft het recept. Het bedrijf bombardeert en passant ketchup tot de populairste frietsaus van zijn online top 10. Verkeerd vertaald uit het Engels door AI? Naast zoete aardappels, veel zoete snacks in het algemeen, zoals muffins en een keur aan andere cakes.
2. Knapperig, wafels, veggie
Ook de knisperende krokantheid blijft een trendzaak van belang. Je hebt tegenwoordig niet meer alleen gewone crunchy fries, maar ook really crunchy fries. Met het oog op de bezorg- en afhaalmarkt is de aandacht niet aflatend voor friet die tientallen minuten knapperig blijft dankzij coatings. Het aanbod aardappelschijfjes met bijzondere vormen voor frituur en Airfryer groeit stevig. Van zogenaamde crunchy petals tot wafelfriet en andere piepervormpjes. Curieus is de aandacht voor “veggie fries” van wortelen, rode biet en pastinaak. Frituurwereld vraagt zich verwonderd af: zijn niet alle fries veggie frieten?
3. Puree en ketchup
Farm Frites vraagt attentie voor zijn extra lange en tevens zeer knapperige frietjes. Ja, lengte is wat we in deze tijd nodig hebben als het op patatjes aankomt. Trouwens, alle frietproducenten zetten vol de schijnwerpers op hun aardappelpuree. Het is iets dat opvalt.
4. Bijpassende dranken
In restaurants zoekt de sommelier de mooiste wijn bij de meest passende spijs of andersom. De laatste jaren begeven ook makers van frituursnacks zich op het pad van food/dranken pairing. Een paar jaar geleden deed snackmaker Buitenhuis reeds suggesties als kipsnacks met de cocktail sex on the beach. Van Geloven zette meer recent een aantal van zijn snacks op een rijtje en geeft er wijntips bij.
5. Kleurrijke borrelplanken
Verder valt al langer maar nu weer eens extra op: veel aandacht is er voor minisnacks, borrelplanken en loaded snacks. En daarbij: vaak is sprake van kleurrijke vormgeving op bord, disposable, houten of leistenen ondergronden. We mogen wel stellen: de snackfotografie van de grote producenten heeft enorme sprongen gemaakt. Mooi meegenomen is voor hen dat de professionele doelgroep tegenwoordig veel breder is dan alleen de frituurder op de hoek.
6. Plantaardig steeds breder
Het aantal introducties van plantaardige snacks en maaltijdcomponenten blijft groot. Het gaat nog steeds om traditiesnacks als bitterballen, burgers, frikandellen en kroketten, maar ook vega vissnacks doen van zich spreken, terwijl zelfs plantaardige schnitzels zich doen gelden tijdens de vakexpositie. Over vissnacks gesproken: net als bij vlees, is kweekvis op komst, vis gekweekt uit stamcellen.
7. Koreaanse smaken
De trend die steeds hoger golft: pikante Koreaanse gefrituurde kip en andere Koreaanse smaken. Ja, Korea is hot. Remia komt niet voor niets met zijn nieuwe Korean BBQ Sauce. De sausaanbieders zijn verder druk met plantaardige sauzen in de weer, maar zetten daarnaast juist ook hun hardcore klassiekers in de spotlights.
8. Chocomel als ervaring
Chocomel valt op. Het is al langer zichtbaar in de marketing: het aloude Chocomel ontstijgt de kidsmarkt met rasse schreden op weg naar hipheid. Chocomel wijst nadrukkelijk op mogelijkheden in de horecakeuken. Het bedrijf brengt suggesties als Chocomel-koffie onder de aandacht, naast andere smaakmakende kansen. Een speciale lijn van glazen en mokken geeft de Chocomel-ervaring in de horeca extra glans, aldus Chocomel.
9. Nieuwe dorstlessers
Past de Chocomeltrend in de onstuimige, snel innoverende drankenmarkt van de laatste jaren? Van alcoholvrije ipa-biertjes tot bijzondere shots, koude koffies, kleurrijke thees en limonades met een bite: het is er allemaal op de Horecava. Net als de hard seltzers, waarvan de doorbraak in Nederland al jaren wordt verwacht. Gefermenteerde frisdranken als kombucha kunnen al wel bogen op een groter bereik. Dit en veel meer is te proeven op de Horecava 2024.
Foto: beeldbank Horecava