McDonald’s opent dit jaar nog negen vestigingen van zijn nieuwe formule CosMc’s. Afgelopen maand opende de eerste pilotstore in de Amerikaanse staat Illinois. De andere negen moeten in de staat Texas komen.
Bij CosMc’s staan eigentijdse dorstlessers en zoete snacks centraal. Het gaat onder meer om kleurrijke frisdranken zoals slush, cold brews en punches, hippe thee, vitamineshotjes, gemengde dranken en koude koffies (frappé’s) met een smaakje. Standaard zijn de vestigingen van CosMc’s voorzien van een drive-through.
McPops en zoete broodjes
Bij CosMc’s zijn ook enkele ‘slordig belegde’ hippe broodjes verkrijgbaar, koekjes, Sundae-ijsjes en bekende muffins uit het assortiment van McDonald’s. Verder zijn er de McPops, kleine zoete broodjes met een vulling, brownies en hashbrowns. Algemeen wordt CosMc’s beschouwd als een concept dat de positie van McDonald’s ten opzichte van merken als Starbucks en Dunkin’ Donuts moet versterken.
In een toelichting wijst het management van McDonald’s op de snelle groei van dit nieuwe drankensegment in de foodservice. Nu al is er in de VS een omzet mee gemoeid van ongeveer 100 miljard dollar. Ook in ons land is deze trend zichtbaar: sapjesconcepten, zaken met donuts en zoete tussendoortjes en bubble tea formules groeien met name in de grote steden.
“Positieve stemming”
CosMc’s wil met deze belevingsvolle en kleurrijke drankjes “bijdragen aan een positieve stemming en ervaring”. De naam CosMc’s is ontleend aan een ruimtevaartpoppetje dat rond 1987 in advertenties van McDonald’s figureerde.
Afgezien van McCafé, was McDonald’s in het verleden nooit bijster succesvol met subconcepten, waaronder enkele mini-varianten van zijn grotere restaurants. Desgevraagd laat het concern in de media weten dat de reguliere restaurants niet worden vergeten. Sterker: tot en met 2027 moeten er wereldwijd 10.000 vestigingen van McDonald’s bijkomen, waarmee het totaal zal stijgen tot boven de 50.000.
Foto’s: McDonald’s screenshot, CosMc’s menukaart