Shop-in-shop-concept zorgt voor verbreding assortiment cafetaria
Wat in 2021 begon als een bezorgconcept in coronatijd, is uitgegroeid tot een funky shop-in-shopconcept: Casa Carpaccio. Zo’n 20 ondernemers verkopen inmiddels de complete carpaccioschotels. Sinds dit najaar is Casa Carpaccio partner van ProFri.
Tijdens het Frituurwereld Event in Hengelo konden cafetariahouders al kennis maken met Casa Carpaccio. In de lunchpauze was het handgesneden vlees met dressing, saus, kaas en pijnboompitten in de varianten Perky Pesto, Tastry Truffle, Fifty50 en Oh Honey Mustard te proeven. Bij de stand stonden mede-oprichter Doris Segers en het team van Casa Carpaccio bezoekers te woord.
Voor wie het Event gemist heeft, stellen we de nieuwe partner van ProFri hier voor.
1. Hoe is Casa Carpaccio ontstaan?
“Zo’n vijf jaar geleden was er een carpaccio-hype. Daar sprongen een aantal cafetariahouders op in door carpaccio te gaan verkopen. Een daarvan was Eetwinkel De Buren in Lisse van de familie Versluis. Mede-eigenaresse Melissa Versluis bedacht in mei 2021 een bezorgconcept met carpaccio in de hoofdrol. Daarna ontstond het idee om er een concept voor andere cafetariahouders van te maken.”
2. Hoe ging het verder?
“De familie Versluis heeft mij benaderd om het merk en de marketing rond Casa Carpaccio op te zetten. Dat heb ik gedaan vanuit mijn achtergrond als bedrijfskundige. Zij hebben daarbij meegedacht vanuit de cafetariapraktijk en hun ervaringen. Ze hebben bijvoorbeeld de namen van de carpaccio’s bedacht zoals Perky Pesto, Tasty Truffle, Fifty50 en Oh Honey mosterd.”
3. Waaruit bestaat het concept?
“Inmiddels staan we bekend als een funky carpaccio-concept voor cafetaria’s en andere fastservicebedrijven. We leveren pakketten met verschillende varianten carpaccio’s. Het vlees is afkomstig van de babytop van het rund. Dit is net iets malser dan dat van de muis. Naast vlees zit er truffelmayonaise van eigen receptuur, pittenmix, kaas en kaaskoekjes/blauwe aardappelchips in het pakket. Verder ontvangen de afnemers promotiemiddelen en bezorgdozen.”
4. Waarmee helpen jullie ondernemers?
“We maken het de ondernemers gemakkelijk. In plaats van zelf het vlees te snijden, leveren we het handgesneden aan op een gouden plaat. Het enige dat ze hoeven te doen, is de carpaccio op te maken met de (los verpakte) ingrediënten en gereed te maken voor bezorging of afhaal.”
5. Waarom zou je carpaccio in je cafetaria verkopen?
“Om mee te bewegen met de markt. Carpaccio, maar ook onze salades, wraps en subs (broodjes) zijn een toevoeging aan het assortiment. We zien dat veel mannen vaak voor de snacks gaan maar dat vrouwen eerder voor de carpaccio en salades kiezen.”
6. Hoe zijn de verkoopcijfers?
“De meeste afnemers van het concept verkopen zo’n 40 tot 60 carpaccio’s per week. Bij ons hoofdverkooppunt Eetwinkel de Buren gaan er inmiddels zo’n 300 per week over de counter. Het is belangrijk dat je ook bezorging aanbiedt. Ondernemers met een bezorgservice verkopen meer.”
7. Wat kost deelname?
“Omdat we recepturen delen, zijn we een franchiseformule. Maar je betaalt bij ons geen fee. We vragen een kleine investering voor drie maanden. Dat is de proefperiode waarin je een training krijgt hoe je het concept verkoopt. We ondersteunen de deelnemers met advertenties en branding op sociale media.”
8. Wat hopen jullie te bereiken?
“We hebben nu een leuke club van een 20-tal enthousiaste ondernemers. Deze zijn bijna allemaal afkomstig uit de frituurbranche. We willen met Casa Carpaccio bijdragen aan het verbeteren van het imago van de frituurbranche. Daarom zijn we ook blij met de samenwerking met ProFri. We geloven in het belang van het hebben van een vakvereniging. We kunnen elkaar verder helpen.”