Verschillende restaurantformules investeren fors in expansie. Ketens kondigen her en der in ons land de nodige nieuwe vestigingen aan.
Dat geldt onder meer voor Dunkin’ Donuts. De donuts- en koffieformule ontwikkelt zich meer en meer richting shop-in-shopconcept. Na een experiment met tijdelijke pop-upwinkels bij Van der Valk-vestigingen in onder meer Uden en Schaijk, breidt Dunkin’ Donuts deze proef verder uit.
Dunkin’ Donuts streek met semi-permanente outlets neer bij Van der Valks in Ridderkerk, Tiel en Leusden. Het merk werkt daarnaast samen met New York Pizza. Donuts van Dunkin’ waren twee jaar geleden al verkrijgbaar bij outlets van NYP, in Goes openden de twee foodmerken vorig jaar een gezamenlijke drive-through.
Loetje
Zelf heeft New York Pizza eveneens ambitieuze plannen. Het Nederlandse deliverymerk opende vorig jaar door corona slechts 13 van zijn geplande 25 nieuwe outlets. De ambitie was om in 2022 300 outlets te bereiken; dat aantal moet nu in 2023 gerealiseerd zijn. Dunkin’ Donuts en New York Pizza zijn niet de enige formules die uitbreiden. Biefstukrestaurant Loetje kondigde onlangs aan na de lockdown nieuwe restaurants te zullen openen in Loetje vier nieuwe zaken openen in Enschede, Delft, Arnhem en Leiden.
Nieuwe formules op komst
Als de schijn niet bedriegt, maakt ons land bovendien de komende tijd kennis met nieuwe restaurantformules. Twee voormalige Nederlandse topmannen van Subway, hebben een licentie bemachtigd om het aloude Amerikaanse hotdogmerk Nathan’s in ons land en Europa van de grond te tillen. De Franse taco-formule O’Tacos, nu alleen nog present op Utrecht CS, kondigde onlangs aan dat het de aanwezigheid in ons land wil uitbreiden.