De jongste generatie Generatie-Z, geboren vanaf 2000, keert zich definitief af van twintigsteeeuwse horecaformules. “In mindere mate geldt dit ook voor de iets oudere Millennials.” Dit zei Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland tijdens het congres van deze organisatie.
“Gen-Z negeert Boomer-concepten,” aldus Grievink. Boomer staat in dit geval voor de oudere generaties, de mensen die opgegroeid zijn met bedrijfsconcepten als cafetaria’s, cafés, shoarmazaken en restaurants met een brede kaart. De boodschap die Grievink uitzendt: cafetaria’s en andere oudere bedrijfsconcepten zullen de grootste moeite hebben om relevant te blijven voor de tieners, twintigers en dertigers van nu. Uit onderzoek blijkt dan ook steevast dat hun vaste publiek vergrijst.
Het FSIN gaf ook aan dat het wél heel lucratief is om te mikken op de nieuwe doelgroepen. Zo geven Millennials (geboren 1981-1999) maandelijks gemiddeld 125 euro uit aan buitenshuis eten. Oudere generaties spenderen aanmerkelijk minder. Babyboomers (1945-1955) besteden bijvoorbeeld maar 40 euro gemiddeld per maand.