Cafetaria’s en andere bezorgrestaurants in Hilversum kampen de laatste tijd met veel valse online bestellingen. Dit meldt NH Nieuws. Om financiële schade te voorkomen, kan bij sommige bedrijven nog alleen vooraf worden betaald.
Dit doet bijvoorbeeld Cafetaria Noord in Hilversum, aldus NH Nieuws. Het betekent dus dat bezorgbestellingen niet meer contant aan de deur kunnen worden afgerekend. Hierdoor wordt door het bedrijf in elk geval geen schade meer geleden.
“Tot tien valse bestellingen op een dag”
De eigenaar van Cafetaria Noord zegt tegen de regionale omroep dat er dagen bij zijn geweest met wel zeven tot tien valse bestellingen per dag. De kwestie speelt al een aantal maanden. Mikpunt is volgens de lokale media vooral Youtuber Bradley van Dijk.
Zowel bij hem als zijn bekenden en familie werden bestellingen thuisbezorgd waarom ze niet hadden gevraagd. Sinds de politie deze zogenaamde internet-pesters in het vizier heeft, neemt de overlast volgens NH Nieuws af.
“Het lijkt een trend”
“Het is een nieuwe vorm van treiteren, die ook vervelende gevolgen kan hebben voor ondernemers,” aldus de regionale omroep. “Voor de grap een bestelling laten afleveren op een ander adres, lijkt nog steeds een trend.” Een ondernemer met een pizzazaak zegt tegen de redactie: “Het zijn hele zieke mensen die dat doen. Mensen vinden het blijkbaar leuk om anderen lastig te vallen. Belachelijk.”
De ondernemer in kwestie belt nu klanten op die online bestellen om te checken of de orders kloppen. Ook legden reeds ondernemers een zwarte lijst aan met adressen waarvoor valse bestellingen zijn gedaan.