Thuisbezorgd.nl publiceerde onlangs zijn onderzoek Snackend Nederland in kaart. Sommige cijfers in het onderzoek riepen bij kenners van de frituursector vragen op. Daarom nogmaals: enkele branchecijfers.
“Anno 2023 telt ons kikkerlandje zo’n 5.000 verschillende snackbars, verdeeld over alle streken van het land,” aldus de inventarisatie van Thuisbezorgd.nl.
Hoewel sprake is van een lichte daling van het aantal snackbars, cafetaria’s en frituren, is dit cijfer naar de smaak van het Nederlands Frituurcentrum wel erg aan de lage kant. Het centrum in Veldhoven stelt: “Wij hebben op dit moment zo’n 5670 frituurzaken in beeld.”
“Werkelijke aantal nog hoger”
Het Frituurcentrum stelt verder: “Er zijn de afgelopen jaren stiekem best wel wat nieuwe locaties bijgekomen. Verder zijn er veel wisselingen van eigenaar, maar dat is altijd al zo geweest.”
Het werkelijke aantal frituurzaken ligt bovendien vrijwel zeker nóg hoger. Daaraan liggen drie redenen ten grondslag. Ten eerste: sommige cafetaria’s schrijven zich in als lunchroom. Ten tweede: de cafetaria’s van gemengde horecabedrijven zoals zaal-café-cafetaria worden vaak niet apart geteld. En dan zijn er ook de nodige snackkramen die te boek staan als detailhandel, omdat ze geen zitplaatsen hebben. Ook zij worden bij tellingen vaak over het hoofd gezien.
Friet en/of patat?
Friet of patat in de eigennaam van het bedrijf? Zoals bijvoorbeeld het geval is bij cafetarianamen als Friet van Piet en Jan Patat. Als consumenten patates-frites bestellen, zeggen ze in ons land in overgrote meerderheid boven de rivieren bij voorkeur “patat” en daaronder “friet”, zo blijkt steevast uit polls en onderzoek.
In eigennamen van cafetaria’s komen in het hele land juist namen met friet of frites het vaakst voor. Van alle cafetaria’s met friet of patat in hun naam, kiest slechts 21 procent voor patat tegen 79 procent voor friet/frites. Deze percentages wijken niet heel veel af van het Thuisbezorgd-onderzoek: dat noteerde 88 procent tegen 12 procent. Indien cafetaria’s friet/frites in hun eigennaam hebben verwerkt, is dit in 82 procent van de gevallen “friet”.
Verder meldt het Nederlands Frituurcentrum nog het volgende over eigennamen van frituurzaken: 44 procent gebruikt het woord “cafetaria” én afgeleide (merk)namen zoals Restaria en Kwalitaria. 17 procent kiest voor “snackbar”. 5 procent kiest voor frituur/friture, vooral Zuid-Nederland natuurlijk.
Is Limburg vergeten?
Is Limburg zijn koppositie kwijt als provincie met de hoogste frituurdichtheid? Dat zou natuurlijk kunnen. Maar spectaculair frituurnieuws zou dat wel zijn, want de provincie had al decennialang de koppositie. De top 3 bij het onderzoek van Thuisbezorgd.nl is: Zeeland met 5.1 snackbars per 10.000 inwoners, daarna volgen Groningen en Friesland met allebei 3.8.
Het laatste onderzoek dat wij kennen is een paar jaar oud. De top 3 van provincies met de grootste frituurdichtheid is in dat onderzoek: Limburg met 4.7 frituurzaken per 10.000 inwoners, Zeeland 3.6 en Noord-Brabant 3.4. Kortom: een geheel Zuid-Nederlandse aangelegenheid. Dat is geen wonder, want de frietcultuur ontstond ook in het zuiden van ons land.