The Big M. Onder deze naam is McDonald’s deze zomer voor het eerst met een festivalkraam te vinden op drie Nederlandse festivals.
De aftrap was afgelopen weekeinde op het festival Vunzige Deuntjes in het Amsterdamse Bos.
Het festivalconcept van McDonald’s zal verder nog present zijn op twee andere festivals. Ten eerste het komend weekeinde op Festival Macumba, het latin event bij de Ouderkerkerplas in Amsterdam. Op 2 september is The Big M verder nog van de partij op Elrow Town Holland bij Noord-Scharwoude.
Fris, shakes, softijs
McDonald’s verkoopt op de festivals uitsluitend frisdranken, McFlurry’s en McShakes. Vooralsnog is van foodverkoop geen sprake. Zo neemt Friethoes bijvoorbeeld de frietverkoop op één van de festivals voor zijn rekening. Herkenbaar is The Big M zeker, onder meer dankzij metershoge golden arches ofwel de bekende gele M-bogen én een ballenbak. Via de app van McDonald’s Nederland waren reeds kaartjes te winnen voor de festivals.
Merkfilm over Texel
Het is niet het enige zomerse marketingnieuws van McDonald’s. Ook de nieuwe zogenaamde merkfilm vertelt een bijzonder verhaal. Het gaat over Marit, een meisje van Texel dat samen met haar vader rondvaarten verzorgd op een omgebouwde vissersboot. Marit ontmoet het stadse meisje Lotte, aan wie ze Texel laat zien. Lotte verrast Marit bovendien met iets dat je op het eiland niet hebt: ze komt van de veerboot met een papieren zak vol smaken van McDonald’s.
Het is een publiek geheim dat McDonald’s zich best op Waddeneilanden zou willen vestigen. Jaren geleden was hiervan al eens sprake. De markt is er: zo trekt Texel met zijn 13.500 inwoners jaarlijks naar schatting een miljoen dagjesmensen en toeristen. Op Terschelling werd in 2018 een marketingactie gehouden met een miniatuur-McDonald’s van 12 vierkante meter.