Een grote transfer op de Nederlandse frisdrankmarkt. Eigenaar Heineken wil Vrumona in Bunnik, bottelaar en leverancier van frisdranken, verkopen aan het Deens bedrijf Royal Unibrew.
Heineken Nederland wil zich nog nadrukkelijker concentreren op de biermarkt, inclusief laag alcoholische dranken.
De overname moet in de tweede helft van dit jaar worden afgerond. Royal Unibrew legt naar verwachting 300 miljoen euro neer voor Vrumona. Vrumona heeft volgens financiële media een jaaromzet van ruim 200 miljoen.
Bottelaar van Pepsico
Vrumona is een samentrekkening van het woord ‘vruchtenlimonade’. Het bedrijf werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht door kleine frisdrankmerken, die hun productie en verkoop wilden bundelen. Sinds 1968 was Vrumona een volle dochter van Heineken. Vrumona bottelt ook de frisdranken van Pepsico in ons land: het Deense bedrijf doet dit voor de rest van Europa. Royal Unibrew heeft een omzet van circa 1,5 miljard euro.
Rivella tot Lipton
Het bedrijf in Bunnik is bottelaar en/of leverancier van enkele tientallen bekende frisdranken, van Rivella tot Sisi en van Sourcy tot Lipton. Lang gebeurde er op de frisdrankmarkt weinig: vooral de laatste tien jaar is de markt juist in beweging als nooit tevoren. Trends volgen elkaar in hoog tempo op.
Vrumona speelde hierop onder meer in met het Sir Joe, een apart label voor ‘avontuurlijke soda’s’. Begin deze maand nam Vrumona nog Butcha over. Butcha is een Amsterdam frisdrankmerk dat sinds 2020 naam maakt met de gefermenteerde frisdrank komboecha.
Heineken trekt zich met de verkoop van Vrumona verder terug uit de drankendistributie in ons land. Bijna zes jaar geleden stootte Heineken al het grootste deel van zijn eigen drankendistributie in de horeca af. Sligro verzorgt sindsdien de logistiek van Heinekens bieren en ciders in de Nederlandse horeca, overigens met uitzondering van pils voor biertanks.