Wat kan de nieuwe Snackwet betekenen voor de frituurbranche? Ook deze vraag komt aan bod tijdens het Frituurwereld Event op maandag 13 november in Hengelo.
In het middagprogramma van het Frituurwereld Event laat vakvereniging ProFri verschillende actuele thema’s de revue passeren. Naast de energietransitie en verpakkingen, is dit ook de Snackwet die op komst is.
Kabinet werkt al enige tijd aan
Het kabinet werkt al enige tijd aan de nieuwe wet, die in de volksmond de naam Snackwet kreeg. Nieuwe regelgeving moet gemeenten over enkele jaren de mogelijkheid bieden om nieuwe fastfoodrestaurants en snackbars tegen te houden in buurten en bij scholen.
Binnenlands Bestuur, het vakblad voor ambtenaren en bestuurders, schreef eerder deze zomer uitgebreid over de nieuwe snackwet. Maarten van Ooijen, de staatssecretaris van volksgezondheid, gaf in het artikel aan dat de Snackwet uiterlijk over twee jaar in de Tweede Kamer wordt behandeld. Uitgebreid wordt gekeken naar de omschrijving van het begrip “ongezonde voeding”.
Sluitende juridische definitie
Binnenlands Bestuur schrijft: “Eén van de belangrijke aandachtspunten is het opstellen van een eenduidige juridische definitie van een ongezonde voedselaanbieder. Bij het maken van onderscheid tussen gezonde en ongezonde voedselaanbieders wil Van Ooijen zich baseren op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.”
Volgens het vakblad wordt met name gekeken naar “horeca voor directe consumptie, zoals een automatiek (snackmuur) of een ijsje van de ijssalon”. Overigens is het calorische aandeel van dit soort bedrijven in de totale Nederlandse voeding slechts enkele procenten.
“Bestaande wetten ontoereikend”
Hoewel enkele gemeenten reeds beleid voeren om het aanbod ‘ongezond voedsel’ in te dammen, blijkt in de praktijk dat het niet eenvoudig is nieuwe fastfoodrestaurants en snackbars tegen te houden, aldus de staatssecretaris.
Gestreefd wordt dus naar ‘objectieve maatstaven’ die voorkomen dat juridische procedures worden gevoerd om een ‘snackverbod’ te omzeilen. Volgens de staatssecretaris biedt bestaande wetgeving, zoals de Omgevingswet en de Warenwet, onvoldoende mogelijkheden en moet er daarom een aparte “Snackwet” komen.
“Energydrinks bij de supermarkt”
Een hoogleraar gezondheidsrecht zegt in Binnenlands Bestuur in reactie op de plannen voor een speciale Snackwet: “Zelfs als een gemeente de mogelijkheid krijgt om snackbars bij scholen te weren, kunnen die scholieren alsnog mierzoete energydrink kopen bij de supermarkt. Dan pak je de lokale ondernemer, maar de Albert Heijn kan blijven doen wat ze altijd al deden.”
Verder is onduidelijk in hoeverre de Snackwet zich uitstrekt tot fooddelivery: consumenten zijn immers tegenwoordig helemaal niet meer afhankelijk van het fysieke aanbod in de openbare ruimte.
Meer toelichting bij de Snackwet? Meld je aan voor het Frituurwereld Event!