Malaise termijnmarkt: “Invloed op frietprijs beperkt”

Actueel |
27 januari 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

De malaise op de frietmarkt zal maar zeer beperkt effect hebben op de prijs van een doos met tien kilo friet. Dat is de verwachting van een gespecialiseerde horecagroothandelaar. Hij taxeert dat frituurspeciaalzaken weinig zullen merken van de lage prijzen op de termijnmarkt van aardappeltelers, inkopers en fabrikanten.

Tot voorjaar 2020 floreerde de handel in frietaardappelen, met name als gevolg van internationale vraaggroei. Corona gooide roet in het eten. De animo voor friet daalde drastisch; voorraden hoopten zich op. De kiloprijs in de keten van boeren, tussenhandelaars en eindverwerkers kelderde dramatisch en bevindt zich op een ongekend dieptepunt.

Zelfde niveau

“Ik verwacht dat de prijs van een doos friet de komende maanden op ongeveer hetzelfde niveau zal blijven als het afgelopen jaar,” zegt de groothandelaar, die niet bij naam genoemd wil worden. “Er zijn ook andere factoren van toepassing op voorgebakken friet. Zo zijn veel fabrikanten overgestapt op andere, juist iets duurdere olie om voor te bakken. Duidelijk is wel dat er in elk geval geen sprake zal zijn van drastische prijsdalingen.”

Langere termijn

De groothandelaar denkt evenmin dat op de langere termijn, richting 2022, grote prijsverschuivingen te verwachten zijn. Hij zegt: “Misschien maak ik mij niet populair, maar veel frietfabrikanten staan er natuurlijk momenteel niet best voor. Ze zullen in de toekomst de opgelopen schade via hun prijsstelling proberen te compenseren.”

Goedkoop, duurkoop

Natuurlijk, stelt hij, niemand wil teveel betalen. “Maar waarover hebben we het? Wat maakt het uit als een doos friet inkoop een euro duurder wordt? Als frietverkopend bedrijf moet je vooral kijken naar wat een doos friet jou kan opbrengen.” Bovendien zegt de grossier: “Kies voor kwaliteit. Er zijn private labels die een klein stukje goedkoper zijn. Dat begrijp ik heel erg goed, want de kwaliteit is daar ook vaak naar….”

Media

De grossier vindt de discussie over frietprijzen feitelijk oninteressant. Het is volgens hem vooral een populair thema in de (vak)media. “Op de één of andere manier maken de media er altijd een beladen onderwerp van. De werkelijkheid is gewoon deze: het effect van de termijnprijzen op een bakje patat is uitermate gering.”