ProFri Plastic Pamflet overhandigd aan staatssecretaris
ProFri, de vakvereniging voor frituurprofessionals, overhandigde staatssecretaris Vivianne Heijnen vandaag in Den Haag het ProFri Plastic Pamflet. In dit pamflet staan de drie belangrijkste bezwaren tegen de communicatie omtrent de nieuwe regelgeving over wegwerpplastic die per 1 juli aanstaande geldt. ProFri: “Geen zinnig mens is tegen de aanpak van plastic in ons milieu. Bij de campagne die vandaag is gestart, slaat de overheid echter de plank op punten volledig mis.”
Om de campagne kracht bij te zetten liet de staatssecretaris vandaag gratis friet uitdelen in Den Haag. Als voorwaarde moesten de frietliefhebbers wel zelf hun eigen bakje meenemen en ging de staatssecretaris met haar eigen bakje voorop.
Vakvereniging ProFri uit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat al sinds 2021 haar zorgen over uitvoerbaarheid van de maatregelen voor cafetaria’s, snackbars en andere frituurzaken. Mede omdat de maatregel tot stand kwam tijdens corona, is deze onvoldoende getoetst aan de praktijk, aldus ProFri.
Vanaf 1 juli moeten consumenten betalen voor wegwerpbakjes en wegwerpbekers met plastic, net als met plastic tasjes al enige tijd het geval is. Het oorspronkelijke doel is het tegengaan van plastic bij het zwerfvuil. Nu roept de overheid echter consumenten actief op eigen pannetjes en bakjes mee te nemen naar de snackbar, anno 2023 een onhaalbare zaak in de dagelijkse praktijk van afhaalhoreca met gemaksvoeding, zo stelt de vakvereniging.
ProFri overhandigde de staatssecretaris vandaag in Den Haag bij de start van de campagne Minder Wegwerpplastic het ProFri Plastic Pamflet met daarin de drie belangrijkste bezwaren tegen de communicatie:
1. Bring Your Own wordt te veel benadrukt | Bij zijn campagne Minder Wegwerpplastic legt het ministerie te veel de nadruk op het concept Bring Your Own. Veel bedrijven kunnen niet terug naar vroeger, toen klanten met hun eigen pannetje of bakje naar de snackbar gingen om friet te halen. Met het huidige assortiment en zeker in de spits is dit totaal onhaalbaar. De wachttijden lopen dan enorm op.
De campagne van het ministerie wekt valse verwachtingen bij de snackbarklant. Bovendien is de frituursector gebonden aan allerlei regels op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en kerntemperatuur bij overhandiging, zaken waarbij de verpakkingen een rol van betekenis spelen.
2. Te veel de nadruk op herbruikbare bakjes en bekers | Daarnaast wordt in de overheidscampagne te veel de nadruk gelegd op herbruikbare verpakkingen. Het zou betekenen dat frietbedrijven voor afhalers en bezorgklanten moeten werken met een statiegeldsysteem of iets dergelijks. Hoewel er bedrijven zijn die het doen, is dit in de praktijk bij gemaksvoeding moeilijk werkbaar.
3. Geen aandacht voor duurzame voorlopers | In de overheidscampagne Minder Wegwerpplastic is nauwelijks aandacht voor ondernemers die reeds werken met duurzame wegwerpverpakkingen. Het is wrang als ook zij na 1 juli te maken krijgen met klanten die met hun eigen bakjes komen aanzetten, terwijl deze bedrijven alles al prima voor elkaar hebben. We wijzen er verder op dat de branche eters ter plekke vaak al op afwasbaar servies serveert. Veel zaken zijn dus ook al klaar voor 1 januari 2024: per deze datum is het verboden nog plastic-houdende disposables te gebruiken als het eten wordt opgegeten in de zaak.