Bram Ladage koerst op 50 vestigingen in ons land en Duitsland eind volgend jaar. Dat vertellen Wesley Ladage en Robin Dijkstra van Ladage Beheer in een uitgebreid interview met platform De Ondernemer. Ladage heeft nu 42 outlets, waarvan drie bij onze oosterburen.
Moederbedrijf Ladage Beheer beperkt zich sinds vijf jaar weer helemaal tot zijn kerntaak: de bereiding en verkoop van verse friet via de vestigingen van Bram Ladage.
Tot 2018 hield het bedrijf zich ook met andere zaken bezig, zoals een koffieformule, het concept BroodExpress, een grootschalig cateringbedrijf in Rotterdam en het containerconcept Bram’s Gourmet Frites, dat zich toelegde op de verkoop van friet met toppings. Begin 2016 nam Ladage Beheer de eerste Bram’s Gourmet in gebruik.
“Duitsland écht pommes-land”
Alle nevenactiviteiten werden afgestoten, zodat het bedrijf de schijnwerpers weer vol op Bram Ladage Verse Frites kon richten. Dit betekende dat ook een punt werd gezet achter plannen om internationaal uit te breiden met de containerformule Bram’s Gourmet Frites. De bestaande containerzaak in de Ierse stad Dublin werd beëindigd. De zeven container-outlets in ons land zijn omgeturnd naar gewone Bram Ladages.
Grote verwachtingen heeft Bram Ladage van de Duitse markt. Nu zijn er twee vestigingen in Essen en één outlet in de stad Bochum. Wesley en Robin noemen Duitsland een ‘echt pommes-land’. Onze oosterburen zijn zeer goed bekend met Holländische pommes. Niet alleen doordat ze ons land volop bezoeken, maar in de negentiger jaren beleefde Duitsland al een hausse aan frietconcepten met een Nederlandse achtergrond zoals Frites Von Holland en Patat Store.
“Patatje 20 procent duurder”
Bram Ladage wil blijven groeien met hooguit circa vijf vestigingen jaarlijks. Franchisers worden uitgebreid bijgespijkerd en gevoed met het zogenaamde Patat-DNA. De afkorting PATAT staat voor: Passie, Plezier, Aandacht, Theater, Authenticiteit en Teamwork.
Hun zorg spreekt het duo uit over de gevolgen van de inflatie. Op platform De Ondernemer zeggen Wesley en Robin: “We halen onze zonnebloemolie uit Oekraïne, en door de oorlog is die 89 procent duurder geworden. Het standaardloon is met 10 tot 15 procent gestegen. In een jaar tijd is een patatje 20 procent duurder geworden. Nee, dat deden we niet heel graag.”