Door gebruik te maken van AI ofwel kunstmatige intelligentie heeft McDonald’s sollicitatieprocedures met 65 procent verkort. Na een geslaagde proef gaat het Amerikaanse hamburgerconcern de methode McHire verder uitrollen.
In een aantal landen zet McDonald’s AI bij wijze van proef al enige tijd in om sneller aan nieuwe medewerkers te komen. Het programma verwierf inmiddels bekendheid onder de naam McHire.
Klaargestoomd voor eindgesprek
Bij McHire zijn de uitwisseling van gegevens en de interviews met sollicitanten in hoge mate geautomatiseerd. Volgens McDonald’s is de sollicitatieprocedure hierdoor met bijna 65 procent verkort. De ‘kunstmatige assistente’ Olivia neemt het voorwerk voor haar rekening. Dit is geen echte assistente, maar één die door AI ofwel artificial intelligence wordt aangestuurd.
Olivia van McHire stoomt de kandidaat, bij gebleken geschiktheid, helemaal klaar voor een eindgesprek in een restaurant. Vele honderden medewerkers zijn reeds via McHire aangesteld. Een overgrote meerderheid van hen vindt McHire bovendien leuk en spannend, aldus het management. De verwachting is dat de AI-methode McHire snel in meer landen wordt uitgerold.
Meer toepassingen
Kunstmatige intelligentie zal naar verwachting veel bredere toepassingen vinden in de horeca. AI-programma’s zijn een revolutionaire stap in de technologische ontwikkeling. De krachtige en trainbare software kan bijvoorbeeld een rol spelen om de drukte, verwachte verkoop en dus de inkoop beter te voorspellen. Dit kan de kosten verlagen, bijvoorbeeld omdat de personele bezetting beter is afgestemd op de werkelijkheid en voedselafval tot een minimum kan worden beperkt.
Recepten en reserveringen
Talrijk zijn de andere voorbeelden van mogelijke toepassingen in de horeca die worden genoemd. Zoals het maken van recepten, menukaarten en allerhande teksten. Volgens sommige deskundigen kan één en ander zelfs leiden tot een snelle ontwikkeling van nieuwe smaken en producten, terwijl het assortiment en menukaarten beter kunnen worden afgestemd op de voorkeuren van de doelgroep.
Ook bij reserveringen en het monitoren van de optimale bezetting van restaurants kan AI een rol spelen. Bovendien zullen ook service-robots dankzij de toepassing van AI wellicht sneller oprukken in cafetaria’s, restaurants en andere horeca. Dankzij het ‘zelflerende vermogen’ wordt verwacht dat robots en robotarmen in de keuken nu snel slimmer worden en dus van groter nut kunnen zijn.
Kunstmatige intelligentie (AI) werd voor iedereen bereikbaar door de introductie van ChatGPT eind vorig jaar. Voer je een vraag in, dan combineert ChatGPT in enkele seconden alle beschikbare kennis die in de virtuele wereld te vinden is. Omdat het systeem zelflerend is, wordt het supersnel slimmer en slimmer.