Bespaar ook duurzaam op je afvalkosten
Sinds 1 januari 2023 wordt door heel Nederland bij verschillende organisaties het bedrijfsmatige PD en/of glasafval kosteloos ingezameld. Vele organisaties, waaronder ruim 1000 scholen, zijn begonnen met het scheiden van het verpakkingsafval via ‘Afval Goed Geregeld’. Het landelijke startschot werd gegeven op de Octantschool Schatkaart in Pijnacker, bekijk de uitzending van het Jeugdjournaal hier terug. Voor scholen en bedrijven is er een toolkit ontwikkeld om afvalscheiding te introduceren en hierover goed te kunnen communiceren.
‘Afval Goed Geregeld’ is een initiatief van Afvalfonds Verpakkingen en Nedvang. Het Afvalfonds is namens de bedrijven die verpakte producten op de markt brengen verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van die verpakkingen. De bedrijven financieren dit systeem gezamenlijk door een bijdrage per verpakking af te dragen aan het Afvalfonds. Nedvang registreert, stimuleert en organiseert de inzameling en recycling van het verpakkingsafval in Nederland.
Hoe werkt het?
Vanaf 1 mei 2023 kunnen organisaties zich weer via het inschrijfformulier aanmelden voor kosteloze inzameling van gescheiden plastic verpakkingen en drankenkartons (PD) en/of glas. In principe kan elke organisatie zich hiervoor inschrijven, er zijn wel een aantal voorwaarden:
- Alleen gescheiden afvalstromen die van goede kwaliteit zijn worden opgehaald. Er mag dus niets inzitten wat bij het restafval of bij andere afvalstromen thuishoort omdat het materiaal anders niet gerecycled kan worden. Dat wil zeggen dat er plastic verpakkingen en drankenkartons in zitten die schud-, schraap- of schenkleeg zijn en geen ander afval.
- Twijfelt u? Dan kunt u de afvalscheidingswijzer raadplegen.
- De minimale aangeboden hoeveelheid per week is 240 liter. Dit is ongeveer gelijk aan 4 inzamelzakken of een minicontainer, ook bekend als ‘kliko’.
- Bent u in staat dit afval goed te scheiden (o.a. voldoende ruimte voor bakken en zorg voor goede kwaliteit van scheiden)?
Van inschrijving naar inzameling
Als u besluit zich in te schrijven, word je aantal gegevens gevraagd zoals bedrijfsgegevens, ophaallocaties en informatie over de huidige afvalstromen. De gegevens van alle inschrijvingen worden gebruikt om contracten af te sluiten met inzamelbedrijven die de inzameling zullen verzorgen. De inzameling en recycling wordt betaald door Stichting Afvalfonds Verpakkingen.
Organisaties met meerdere ophaallocaties kunnen per inschrijving meerdere locaties opgeven. Heeft u meer dan 20 locaties die u wilt aanmelden? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website van Afval Goed Geregeld.
Het proces ziet er verder als volgt uit:
1) Inschrijven bij loket
Van 1 mei tot en met 31 mei 2023 kunt u zich via het inschrijfloket aanmelden voor kosteloze inzameling van gescheiden verpakkingsafval.
2) Checken van gegevens
Er wordt nagegaan of uw inschrijving voldoet aan de voorwaarden.
3) Terugkoppeling
Binnen 3 maanden na sluiting loket ontvangt u bericht of u kunt deelnemen. Bij deelname verneemt u ook welke afvalinzamelaar de inzameling zal uitvoeren.
4) Afval scheiden
Binnen 3 maanden neemt de afvalinzamelaar contact met u op om afspraken te maken over de start van de kosteloze inzameling.
Voordat u begint met inschrijven
Belangrijk om te weten is dat er zowel contactgegevens (o.a. postadres en KvK-nummer) nodig zijn, maar ook de gegevens over de ophaallocatie. Zorg dat u deze gegevens paraat hebt.
Gevolgen voor huidig afvalcontract
Verder kan het aanmelden voor kosteloze gescheiden inzameling van PD en/of glas gevolgen hebben voor uw huidige afvalcontract, bijvoorbeeld omdat u minder restafval gaat aanbieden. Zorg dat u op de hoogte bent van de inhoud van uw huidige contracten en de eventuele gevolgen van aanmelden voor kosteloze gescheiden inzameling.