Tijdelijk helemaal GRATIS aangeboden door de vakvereniging
Cafetaria’s en andere horecabedrijven informeren klanten nog altijd volstrekt onvoldoende over de allergenen in de gerechten die zij verkopen. Dit schrijft voedselautoriteit NVWA. Vakvereniging ProFri geeft de tools om wèl aan de allergenenwetgeving te voldoen.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) inspecteerde 13.000 foodbedrijven. Een royale meerderheid geeft nog altijd gebrekkig of onvoldoende informatie voor klanten met allergieën of voedsel-intoleranties. De NVWA schrijft: “In de horeca (zoals restaurant, hotel, cafetaria) hebben wij 9407 bedrijven bezocht. Hier gaat het iets beter dan vorig jaar. 41 procent voldoet aan de voorwaarden tegen 35 procent vorig jaar.”
“Kennis doorgaans beperkt”
De toezichthouder ziet wel een lichte verbetering als het gaat om het geven van informatie via menukaarten of displays op tafels of bij de kassa. Maar bij het doorvragen wat er in het eten zit, blijkt de kennis van allergenen doorgaans beperkt, aldus de voedselautoriteit. “Het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt.” De NVWA blijft ook de komende tijd actief toezien op allergeneninformatie. De organisatie gaat in gesprek met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen.
“Gratis stickers van ProFri”
Vakvereniging ProFri laat in een reactie weten dat haar leden jaarlijks speciale stickers krijgen toegezonden voor bij de kassa, waar de meeste bestellingen worden geplaatst. “Hiermee wordt voldaan aan één van de verplichtingen,” aldus ProFri. Daarnaast heeft het Nederlands Frituurcentrum in opdracht van ProFri een kennisbank gemaakt met daarin informatie over de allergenenwetgeving.
E-learning over allergenen tijdelijk voor iedereen GRATIS
Ook is door het Nederlands Frituurcentrum een e-learningmodule ontwikkeld die luistert naar de titel ‘Basiskennis Voedselallergenen’. Via deze module leren cursisten wat allergenen zijn, wat ze mogelijk kunnen veroorzaken en hoe zij als cafetariamedewerker de gasten op een zorgvuldige wijze kunnen informeren. Deze e-learning is tijdelijk voor iedereen gratis beschikbaar. Bij het afrekenen van het winkelmandje zet de kortingscode ‘allergenen2023’ het bedrag dit jaar op nul euro en kunnen medewerkers direct aan de slag.
“Doe certificaat in map”
Medewerkers kunnen de e-learning geheel zelfstandig tot zich nemen op een moment dat het hen het beste uitkomt. Nadat de theorie is bestudeerd, leggen cursisten tot slot een toets af. Bij een score van minimaal 75 procent ontvangen ze een certificaat van het Nederlands Frituurcentrum. Met vragen kunnen ze tijdens de e-cursus terecht bij een e-coach. ProFri stelt in reactie op het onderzoek van de NVWA: “Stop kopieën van de certificaten in de HACCP-map van jouw bedrijf. Dan kun je ze laten zien bij een eventuele controle door de NVWA.”