In sommige regio’s is het voor de horeca weer iets eenvoudiger om aan medewerkers te komen. Toch blijft het personeelstekort de groeikansen van de branche belemmeren, stelt het FSIN.
Zo hebben alleen al de 263 vestigingen van McDonald’s momenteel 794 vacatures, aldus de speciale Crew zoekt Crew pagina van de online vacaturebank Indeed.
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) stelt in zijn recent verschenen beleidsmonitor dat de personeelskrapte groei en herstel van de horeca ook dit jaar zal blijven beperken. “Want de krapte maakt het moeilijk om op volledige capaciteit te draaien,” aldus de organisatie. Het FSIN becijferde eerder al dat de totale horecaomzet vorig jaar zeker 5 tot 10 procent hoger zou zijn uitgevallen als er wèl voldoende medewerkers zouden zijn geweest.
Uit een onderzoek van Group7 en het FSIN over 2022 bleek dat 63 procent van de bedrijven kampte met een gebrek aan medewerkers. Bij ruim de helft van deze bedrijven moeten gasten langer wachten voor ze geholpen worden. Ruim een derde (36 procent) hanteerde kortere openingstijden, terwijl in 66 procent van deze zaken de ondernemers zelf meer zijn gaan werken om de tekorten op te vangen.
“Grote campagne op komst”
Bij de nieuwe voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, de Delftse onderneemster Marijke Vuik, staan personeelstekorten hoog op het actielijstje. In een interview met platform De Ondernemer zegt ze: “Er komt een grote arbeidsmarktcampagne aan, waarbij we gaan laten zien hoe leuk, divers en mooi ons vak is. Daarnaast gaan we ons richten op innovatie. Je ziet al verschillende initiatieven, zoals bestellen met QR-code. Op dat vlak zijn er veel stappen te zetten. Tot slot is goed werkgeverschap niet onbelangrijk. Dat zit in verschillende aspecten: van oog hebben voor personeel, zorgen dat ze zich gewaardeerd voelen tot beloning en bijvoorbeeld in het weekend een dag vrij als ze daar behoefte aan hebben.”
“Magie van horeca verdwijnt”
Dagblad Het Parool lanceerde over de Amsterdamse situatie in de horeca onlangs de stelling “De magie van uit eten gaan neemt in rap tempo af”. Het leverde de krant veel reacties en klachten op over de horeca in de hoofdstad. Zoals: “Ongeïnteresseerd personeel dat ook nog eens geen Nederlands spreekt. Tapas voor de prijs van een hoofdgerecht en een mandje brood en karaf water is ook niet meer gratis. Ik voel me gewoon in de maling genomen.”
Hoewel klachten over bediening in de horeca van alle tijden zijn, stelt ook het FSIN dat de algehele kwaliteit wel degelijk onder druk staat. In haar beleidsmonitor schrijft het kennisinstituut: “Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. Ook zien veel jongeren een baan in de horeca nog steeds als tijdelijk en stromen zij na één of twee jaar weer uit.”