Vandaag begint de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De zesde editie van deze campagneweek, waaraan zuivel nadrukkelijker dan voorheen is toegevoegd, duurt tot en met 12 maart.
In de campagne wordt benadrukt welke effecten een week geen vlees en zuivel consumeren heeft. Op de website meldt de organisatie: “Wanneer je als volwassene deze week geen vlees en zuivel eet, bespaar je wel 193 liter water en 80 kilometer autorijden. Dat is 18 procent minder water en 41 procent minder autokilometers autorijden aan CO2 uitstoot dan iemand die wel vlees en zuivel eet.”
Plantaardige nuggets
Met name het gebruik van plantaardige zuivel, zoals havermelk, is de laatste jaren in de horeca sterk toegenomen. Daarnaast zijn veel plantaardige varianten voor vleessnacks geïntroduceerd. Dit geldt voor cafetariasnacks, maar ook voor producten van de grote fastfoodketens. Zo maakte McDonald’s Duitsland vorige week nog bekend dat het in zijn 1400 restaurants start met de verkoop van vleesloze kipnuggets. De nuggets zijn afkomstig van producent Beyond Meat.
Vleesvervangers bij HelloFresh
De van oorsprong Nederlandse fabrikant De Vegetarische Slager (Unilever) maakte bijna tegelijkertijd een samenwerking met HelloFresh wereldkundig. De bezorger van boxen met maaltijdingrediënten gaat voor zijn vleesvervangers volop gebruik maken van het assortiment van De Vegetarische Slager.
Tegenwind voor Beyond Meat
Hoewel de markt van vleesvervangers nog altijd groei laat zien, kampt de branche ook met uitdagingen. Zo wees de Consumentenbond er onlangs nog op dat veel vegaburgers relatief veel zout bevatten. Ook kampt één van de grootste producenten van vleesvervangers met tegenvallende resultaten. De Amerikaanse fabrikant Beyond Meat boekte in het laatste kwartaal van 2022 ruim 20 procent minder omzet en verkocht, vergeleken met 2021, bijna 17 procent minder vleesvervangers.
Met name de verkoop in de Amerikaanse horeca en foodservice daalde sterk, namelijk met bijna een derde. Beyond Meat leed bovendien nog altijd een kwartaalverlies van vele tientallen miljoenen euro’s.
De Krekerij gestopt
Naast plantaardige emulsies van onder meer erwten en bonen, worden ook insecten wel gezien als alternatief voor eiwitten in snacks, burgers en andere vleesproducten. Ook dit eiwitsegment kampt met tegenwind. Het Nederlandse bedrijf De Krekerij maakte eind vorige maand bekend zijn activiteiten te staken. Het bedrijf dat burgers en ballen van krekelvlees produceerde, struikelde over de gestegen kosten voor onder meer energie.