De horeca kampt aan het begin van het nieuwe jaar met de nodige uitdagingen. Zoals: oplopende inkoopprijzen, afnemende bestedingen door de consument en forse energielasten. Wat zegt de horeca hierover?
Organisaties Group7 en FoodService Instituut Nederland (FSIN) stelden ruim 300 beslissers in de horeca, catering en fastfood eind vorig jaar de nodige vragen over deze en andere uitdagingen voor 2023.
Eerder deze week berichtte Frituurwereld al over enkele uitkomsten. Vandaag citeren we drie andere cijfers uit het onderzoek.
1. Doorlopende energiecontracten?
Over energie melden Group7 en het FSIN het volgende: “In 2023 heeft nog 44 procent van de respondenten een doorlopend vast energiecontract. Ruim de helft daarvan loopt in 2023 af. 19 procent van de respondenten heeft nog een doorlopend vast energiecontract tot in 2024 of daarna.”
2. Steeg de omzet in 2022?
Hoe ontwikkelde de omzet in de bedrijven zich tussen januari 2022 en november 2023? Het rapport vermeldt: “In de segmenten horeca en fastservice is bij ruim de helft (56 procent) de omzet gestegen. Het gaat gemiddeld om een stijging van 17 procent.”
3. Lopen de personeelskosten op?
Niet alleen inkoopkosten en energielasten gaan omhoog, maar ook de lonen stijgen. Dat is zowel het gevolg van de personeelskrapte (concurrentie op de arbeidsmarkt) als cao-afspraken en overheidsmaatregelen. Toch stegen in 2022 bij lang niet alle horecabedrijven de loonlasten. Group7 en FSIN: “Bij 60 procent van de ondervraagde ondernemingen zijn de personeelskosten gestegen. Het gaat om een gemiddelde stijging van 11 procent.”