De Duitse restaurantformule L’Osteria, die ook vestigingen heeft in Den Haag en Amsterdam, omarmt deze maand nadrukkelijk en met speciale logo’s de campagnes Dry January en Veganuary. Het betekent dat L’Osteria tot 6 februari de nadruk legt op zijn veganistische aanbod.
De formule laat het hierbij echter niet. L’Osteria koppelt de plantaardige actiemaand aan de campagne Dry January en ontmoedigt dus actief het drinken van alcohol in zijn restaurants.
Veganistische gerechten
Het is niet de eerste keer dat L’Osteria inhaakt. “Na de positieve feedback van gasten in 2022, bieden wij als pizza- en pastaprofessionals weer een puur veganistisch maandmenu aan, overigens naast het standaardmenu,” aldus de Duitse bedrijfsleiding. Totaal gaat het om zeven veganistische pasta’s, pizza, soep, salade en een dessert.
“Geen vluchtige trend”
L’Osteria meldt verder: “Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens. Of het nu gaat om meer sporten, bewuster eten of minder alcohol drinken. Vooral als het om bewustere voeding gaat, is dit echter geen vluchtige trend, maar een lange-termijn-trend. De tijdgeest van de afgelopen jaren heeft dit duidelijk aangetoond.” Ook de Italiaanse koffiespecialiteit waarmee een diner wordt afgesloten, is helemaal plantaardig. Het melkalternatief is gemaakt op basis van erwteneiwit.
“Mindful drinking”
Aan Dry January geeft L’Osteria invulling met de term mindful drinking. Het biedt onder meer een alcoholvrij aperitief. “Het gaat er niet om helemaal af te zien van alcohol, maar om het in kleinere hoeveelheden en bewuster te consumeren,” aldus L’Osteria. De formule startte in 1999 in Neurenberg. In Amsterdam is in 2018 de eerste Nederlandse vestiging geopend. Er zijn ongeveer 150 Osteria’s in acht landen.