Karma Kebab, Mr. Wings, Nom Nom Nom en Gangnam Chicken. Het aantal eigentijdse eetconcepten met gemaksgerechten groeit in ons land met het jaar. Frituurwereld belicht er een aantal in vogelvlucht.
Gangnam Chicken
Zeker, kip is populair. Het is ook het kernproduct van Gangnam Chicken, een fastfoodformule die draait om kipsnacks volgens de mores en receptuur van Koreaans streetfood. Soul food, noemt Gangnam Chicken zijn kip, die twee keer wordt gefrituurd en daarna een coating krijgt voor “extra crunch”. Het concept heeft inmiddels twee vestigingen in Amsterdam en is daarnaast present in Den Haag. De eigentijdse website van Gangnam Chicken is een bezoekje waard.
Mr. Wings
Kentucky Fried Chicken, al ruim vijftig jaar present in Rotterdam, is van oudsher populair bij Nederlanders met Antilliaanse en Surinaamse wortels. De nodige Nederlandse moslims werden daarnaast door KFC geïnspireerd om in grote steden eigen halal kipconcepten te starten. Een nieuwkomer in dit segment is Mr. Wings.
Het bezorgconcept startte zoals veel start-ups beginnen: er werd ruimte gehuurd in een shared dark kitchen. In het geval van Mr. Wings is dat The Kitchen Dojo in Rotterdam. Dat is een zogenaamde shared dark kitchen, een bezorgkeuken waar meer deliveryconcepten op huurbasis gebruik van maken. Via Instagram en Whatsapp kunnen consumenten bij Mr. Wings halal kippenvleugels in vijf verschillende smaken bestellen.
Karma Kebab
Karma Kebab doet al enkele jaren van zich spreken. Via festivals, zoals Lowlands in Biddinghuizen, maakt het concept met plantaardige kebab naam onder jongere generaties. De kebab is gemaakt van knolselderij, kenners zijn er enthousiast over.
Een half jaar geleden opende Karma Kebab aan de rand van Utrecht-Centrum zijn eerste vaste vestiging in een voormalige fietsenstalling. Omdat de formule zijn afkomst niet verloochent, is het een restaurant geworden met een festivalgevoel. Vegan kebab, pitabroodjes, mezze, plantaardige bitterballen, loaded fries en schotels en menu’s vormen de hoofdmoot.
Nom Nom Nom
Met veel bombarie opende vorige maand in Amsterdam het plantaardige fastfoodconcept Nom Nom Nom zijn eerste outlet. Actrice Georgina Verbaan bakte er de eerste burgers. De formule is het geesteskind van onder anderen een voormalige marketingmanager van bezorgsuper Picnic.
De burgersandwiches van Nom Nom Nom dragen namen als Whole Green, Spicy Bean en Mushroom Deluxe. Fruit, groenten en volle graanproducten zijn de hoofdmoot bij Nom Nom Nom, naast vegan nuggets, flensjes met een vulling van zoete aardappel, shakes en desserts. Gefrituurd wordt er bewust niet: alles komt uit luchtovens.
Met enkele tijdelijke pop-ups in Amsterdam probeert de formule snel naamsbekendheid te krijgen. Dit jaar reeds moeten er vaste Nom Nom Noms geopend worden in vier andere steden in de Randstad. Nom Nom Nom claimt ’s werelds eerste gemaksformule te zijn met “healthy fast food”, maar deze claim kende de afgelopen jaren al heel vele vaders.
Meer starters
Er zijn nog veel meer nieuwe gemaksformules die zich onderscheiden met kleine, geprofileerde gerechten en een eigentijdse marketing en huisstijl. Vaak openen ze hun eerste vestigingen in de grote steden, in veel gevallen Amsterdam of Rotterdam, en spreiden ze daarna hun vleugels uit.
Een kleine greep uit de vele andere voorbeelden van start-ups in de laatste jaren: Pad Thai (Thaise takeaway, 8 vestigingen), Fat Phill’s (flinke burgers, 9 outlets), Chitir Chicken (3 vestigingen) en Wowcrab (seafood-beleving, 4 vestigingen).