Gisteren was het D-Day voor de deliveryspecialisten. Alleen al Domino’s Nederland verkoopt op topdag nieuwjaarsdag traditiegetrouw zo’n 100.000 bezorgpizza’s ofwel ruim 300 per vestiging.
Naast pizza’s waren hamburgers populair op nieuwjaarsdag. Wat zijn verder de foodtrends volgens Thuisbezorgd.nl? Frituurwereld citeert uit het trendrapport dat het marktleidende platform onlangs over 2022 publiceerde.
1. Italiaanse keuken bovenaan
De top 3 van populairste keukens en bezorggerechten van 2022 was Italiaans (pizza margherita, salami en quattro formaggi), Amerikaans (cheeseburger, hamburger, kipburger) en Japans (kappa maki, sake nigiri, gyoza). Net als andere jaren vraagt Frituurwereld zich af waar de Nederlandse frituurkeuken is gebleven: hij staat in elk geval volgens Thuisbezorgd andermaal niet in de top 5.
2. Friet nummer 1 in Flevoland
Friet/patat (omschrijving van Thuisbezorgd) scoort vooral goed in de provincies buiten de Randstad, aldus het foodtrendrapport. Friet/patat is alleen in Flevoland de numero 1. Verder: nummer 2 in Groningen en Zeeland. Nummer 3 in Limburg en Gelderland. Daarnaast gooit het friet/dönergerecht kapsalon hoge ogen. Het is in Noord-Brabant, Overijssel en Zeeland het meest bestelde gerecht, in Utrecht de numero 2.
3. Gelderland houdt van nachtfrikandel
Inwoners van de provincie Gelderland houden het meest van een nachtelijke frikandel, aldus Thuisbezorgd. In zijn trendrapport schrijft het platform: “Altijd al willen weten waar ze het meest van frikandellen in de late uurtjes houden? In Gelderland werden het afgelopen jaar ‘s nachts meer dan 10.000 frikandellen besteld.”
4. “Geen zin om te koken”
Thuisbezorgd.nl had in 2022 zes miljoen klanten. Op het platform waren ruim 13.000 restaurants vertegenwoordigd. 53 procent van de bestellers is vrouw. 46 procent van de bestellers heeft kinderen. De grootste leeftijdsgroep: 46 procent van de bestellers is 35 tot 55 jaar, 38 procent is 18 tot 35 jaar. Meest genoemde redenen om een maaltijd te laten bezorgen: “Geen zin om te koken” (33 procent) en ”Zin in iets lekkers” (25 procent). 23 procent van de bestellers bestelt een maaltijd meteen als ze thuiskomen van het werk.
5. Klant bestelt 625 keer in 2022
De grootste bestelling van 2022 had een waarde van meer dan 900 euro. Thuisbezorgd schrijft verder: “In Nijmegen woont de bestelkampioen van het land. Daar bestelde een zakelijke klant het afgelopen jaar maar liefst 625 keer. Dat is 52 keer per maand, 12 keer per week en bijna 2 keer per dag (we waren zo onder de indruk dat we het even hebben uitgerekend).”
6. Populair: frietklassiekers met een twist
De runners-up van 2022 zijn hamburgers, cheeseburgers en enchilada. Populair zijn klassiekers met een twist, zoals friet van zoete aardappel, loades fries en andere frietvarianten. Maar ook de Romeinse pizza van Sugo mag zich in een warme belangstelling verheugen. Thuisbezorgd: “Niet gek overigens, want maar liefst 60 procent van de Nederlanders zegt graag nieuwe, modernere versies van hun favoriete traditionele maaltijden te proberen. We kijken uit naar de culinaire creaties die geheid nog op ons af gaan komen.”
7. Supermarkt tussen de bezorgrestaurants
De grote trend op het platform Thuisbezorgd was het afgelopen jaar het debuut van supermarkten en gemakswinkels tussen de 13.000 bezorgrestaurants. “Aanbod uitgebreid met bezorging van supermarktartikelen en winkels, zoals Albert Heijn, Spar, PLUS, Marqt en Blokker,” meldt het trendrapport.
8. Inflatie: één bestelling, twee dagen eten
De inflatie zal in 2023 effect hebben op de maaltijdbestellingen van Nederlanders. “Bij het bestellen zou 3 op de 5 Nederlanders (61 procent) overwegen om gerechten te kiezen waarvan ze de volgende dag nog kunnen eten. De helft (52 procent) zegt verder dat ze bij het bestellen er ook aan denken om grotere porties te kiezen, zodat ze hier meerdere keren van kunnen eten.” Voor frituurzaken is dit een gegeven om over na te denken: friet en frituursnacks zijn immers geen ideale producten om de volgende dag opnieuw op te warmen.