Lamb Weston: 21 procent lagere omzet in horeca en foodservice

Actueel |
11 januari 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Lamb Weston

Lamb Weston, één van ’s werelds grootste frietmakers, heeft de omzet in de horeca en foodservice zien dalen met 21 procent. In het laatste volledige kwartaal van het boekjaar 2020/2021 behaalde de Amerikaanse frietfabrikant een omzet van ruim 735 miljoen euro, 12 procent minder dan vorig jaar.

Tegenover de tegenvallende omzet in de horeca, stond een stijgende verkoop van friet en andere aardappelproducten via de retail. De winkelverkoop groeide juist met 7 procent ten opzichte van vorig jaar.

Corona

De omzet van Lamb Weston staat, net als bij andere frietfabrikanten, onder druk door de coronalockdowns in de horeca. Het bedrijf verwacht niet dat deze markt zich op korte termijn zal herstellen, maar voorziet wel groei op de langere termijn. Lamb Weston produceert onder meer friet voor McDonald’s. Dankzij de royale aanwezigheid van drive-throughs in de VS, bleef daar de frietverkoop op hoog niveau, maar in Europa is dit minder het geval, aldus het bedrijf.

Nederland

Dankzij een fusie met Meijer Frozen Foods in Kruiningen ongeveer dertig jaar geleden, heeft Lamb Weston Meijer in Nederland een sterke positie. Het hoofdkantoor is sinds enige tijd gevestigd in Breda. In ons land heeft Lamb Weston fabrieken in Kruiningen, Bergen op Zoom, Oosterbierum en Broekhuizenvorst.

Onlangs verstevigde het bedrijf zijn activiteiten in Rusland. In december werd een aandeel in de Russische Belaya Dacha Group omgezet in een meerderheidbelang. Belaya Dacha is gespecialiseerd in de teelt en verwerking van landbouwproducten.