“Plaza, lekker bij ons.” Dat is de nieuwe slogan van Sligro’s cafetariaformule Plaza. Het concept ondergaat een ingrijpende herstijling.
“Dankzij de re-branding is Plaza klaar voor groei in de toekomst. Sligro heeft alles in huis om deze prachtige formule groot te maken,” zegt manager Hanna Polman.
“Flinke metamorfose”
Plaza kampte de afgelopen jaren, net als andere (soft-franchise) grossiersconcepten, met een teruglopend aantal vestigingen. Deze neergang werd mede veroorzaakt door de opkomst van nieuwe cafetariaformules als Restaria, Eetwinkel, Big Bread en Bakhuus. In een persbericht stelt Sligro: “Plaza heeft een flinke metamorfose ondergaan. Na een volledige re-branding gaan tientallen ondernemers, verspreid door het hele land, fris en eigentijds de toekomst tegemoet.”
“Lokale helden”
“Elke Plaza-ondernemer is een lokale held voor zijn gasten in zijn eigen regio. Bij hem kom je thuis in een gastvrije en gezellige omgeving. Hij is er voor je. De nieuwe huisstijl doet recht aan dit gevoel van thuiskomen,” aldus Sligro. Het nieuwe beeldmerk verwijst met een knipoog naar dit thuisgevoel van “mijn Plaza”. De kleuren zijn de horecakleuren van onze tijd: zwart-groen met warm geel en houtkleur. Plaza’s formulemanager Jackie ten Westenend: “Het vorige beeldmerk was tientallen jaren oud en deed geen recht aan het eigentijds ondernemerschap en de vakbekwaamheid van Plaza-ondernemers.”
Neerwaartse spiraal
Op het hoogtepunt rond 2015, telde ons land ongeveer 90 vestigingen van Plaza. Dit aantal liep echter reeds met ongeveer een tiental terug voordat corona uitbrak. De afgelopen jaren versnelde deze neergang en nam het aantal Plaza’s af met enkele tientallen. Plaza ontstond in 1995 naast Sligro’s actieformule Big Snack. De cafetariaformule groeide tien jaar geleden in één klap enorm door een integratie met Food Planet, een concept dat destijds circa 40 outlets omvatte.