Aldi zette de afgelopen tien dagen de aardappel, friet en hutspotbitterbal centraal. Dat deed het supermarktconcern in zijn pop-upwinkel Pieper Paradijs op het Centraal Station van Utrecht. Bezoekers konden onder meer selfies maken op een zogenaamde friettroon.
Aldi bracht in het Pieper Paradijs drie ludieke trendy aardappelgerechten onder de aandacht.
Het ging om de zogenaamde 15 Hour Potato met rozemarijn-mayonaise, de Crispy Smashed Potato met boerenkooldip én hutsbal met appelmoes met gekarameliseerde ui. De 15 Hour Potato is een soort plantaardig aardappelalternatief voor het frikandellenbroodje.
Hutsballen
De hutsbal is een recept van Aldi zelf. Op de website van het concern staat het recept vermeld als de ‘hutspot bitterbal’. In de roux voor deze ‘hutsballen’ zitten als ingrediënten sinaasappelsap, steranijs en vanzelfsprekend aardappel, wortel en (gekaramelliseerde) uien. Na opstijfing in de vriezer, moeten de ‘hutsballen’ volgens goed gebruik twee keer gepaneerd worden. Overigens zijn hutspotkroketten al langer bekend, terwijl een cafetariaondernemer ook al eens op de proppen kwam met hutspot in een krokante korst.
“Ludieke gerechten op TikTok”
De friettroon was in het Pieper Paradijs een fenomeen op zich, maar er waren meer selfie-booths op Utrecht CS. Zoals: een grote neon-winkelwagen en een badkuip vol appels en peren. Uiteindelijk draaide het echter om de aardappel. “We zien op TikTok en Instagram veel ludieke, nieuwe aardappelgerechten ontstaan en gedeeld worden. Met het Pieper Paradijs maken we deze trends toegankelijk en laten we heel Nederland de aardappel herontdekken,” aldus Aldi.