Oplopende aantallen gevallen van corona, stellen veel ondernemers bij het begin van het griepseizoen voor dilemma’s. Wat doe je als medewerkers neusverkouden zijn? Een ondernemer in Doetinchem sloot onlangs uit voorzorg zijn zaak, hoewel niemand achteraf corona bleek te hebben.
Steeds regelmatiger tref je in de media berichten aan over frituurspeciaalzaken die sluiten vanwege (vermeende) coronagevallen. Enkele dagen geleden nog kwam Kwalitaria Bargeres in Emmen in het nieuws. Ondernemer Michael Schimmel sloot zijn zaak omdat een medewerker positief was getest.
Toch weer open
De aankondiging riep veel reacties op; oud-medewerkers toonden zich bereid tijdelijk de Kwalitaria te draaien. Onder leiding van de broer van de eigenaar konden daarom de deuren snel weer worden geopend, aldus het Dagblad van het Noorden. Na een oproep meldden zich liefst dertien mensen die de Kwalitaria uit de brand wilden helpen. Uiteindelijk draait het bedrijf dus gewoon door. Anders was dit in onder meer Rossum en Grou. In beide dorpen sloten de eigenaars hun zaak onlangs gedurende tien dagen vanwege positief geteste medewerkers.
Voorzorg
Ondernemer Jerry Weber van Eeterij De Dennen in Doetinchem nam kort na zijn vakantie het zekere voor het onzekere. Omdat drie medewerkers neusverkouden waren, deed hij zijn bedrijf tien dagen op slot. Weber: “Wel een dilemma, maar ik wil het risico gewoon niet lopen. Het zal je maar gebeuren dat klanten ziek worden.” Uiteindelijk bleken zowel de medewerkers als Jerry en zijn vrouw helemaal coronavrij. “We kregen veel positieve reacties van klanten, via Facebook en in de zaak. Mensen vonden het super dat we er zo mee om gingen,” zegt Weber. “Aan de andere kant, moet deze onzekerheid natuurlijk niet te lang duren. Je moet voortdurend op je tenen lopen en het is moeilijk keuzes te maken voor de toekomst van je bedrijf.”