Luchtovens in België níet de eerste keuze bij thuisconsumptie van friet

Actueel |
16 augustus 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

Airfryers en soortgelijke luchtrotatieovens worden nog altijd populairder ten koste van de reguliere thuisfrituur. Echter: voor verse friet gaat de consument liever naar de frituur om de hoek of laat hij een bezorgfriturist komen.

Dat is de teneur van een artikel in het Vlaamse dagblad Het Nieuwsblad. In het verhaal over de groeiende populariteit van ‘airfryers’ worden recente verkoopcijfers van Bol.com aangehaald. Volgens Het Nieuwsblad zijn in de eerste helft van dit jaar 67 procent meer airfryers verkocht, vergeleken met de eerste zes maanden van 2020. De verkoop van thuisfriteuses lag via de online winkel juist 13 procent lager.

Supermarkt: friteusefriet eerste keus

Een woordvoerster van supermarktmerk Colruyt bevestigt de trend, zeker als het om voorverpakte snacks gaat. Bij voorverpakte snacks uit de supermarkt komt de thuisbereiding via de luchtrotatieovens op de eerste plek. Volgens Colruyt is dit echter bij verpakte friet geenszins het geval. Ze taxeert dat zeven van elke tien consumenten in dit geval kiezen voor friet die via een friteuse, en dus in frituurvet, bereid moet worden.

‘Verse friet van de frituur’

Professor foodmarketing en consumentengedrag Wim Verbeke van de Universiteit Gent zegt in Het Nieuwsblad dat de mensen thuis bij voorkeur niet zelf aan de slag gaan om verse friet uit aardappelen te maken. Het vergt volgens hem simpelweg teveel tijd en gedoe. Verbeke stelt: “Mensen kiezen dan al snel voor het gebruiksgemak en gaan naar de frituur om de hoek of bestellen thuis frietjes, een overblijfsel van de coronalockdowns.”

Meer over