Na Just Eat Takeaway stelt ook Deliveroo verwachtingen naar beneden bij

Actueel |
20 juli 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Deliveroo Nederland

Deliveroo heeft zijn prognoses voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De groeicijfers van de maaltijdbezorging zullen in 2022 minder hoog uitvallen dan het Britse concern eerder taxeerde.

Overigens is de verwachte groei nog altijd groot. Deliveroo ging voor 2022 uit van een toename van de maaltijdomzet van 15 tot 25 procent. Deze percentages zijn nu neerwaarts bijgesteld. Er wordt 4 tot 12 procent omzetgroei verwacht dit jaar.

Overigens gaat het hier om de zogenaamde GMV ofwel Gross Merchandise Value. Dit is niet de omzet van Deliveroo zelf, maar de bruto handelswaarde van alle bestellingen die via hun platforms worden gedaan. Vergeleken met de eerste helft van vorig jaar, bleef de omzetstijging van januari tot en met juni dit jaar beperkt tot 7 procent.

“Minder bestedingen door inflatie”

Deliveroo zegt dat de inflatie de belangrijkste oorzaak is van de bijgestelde verwachtingen. Omdat ze op alle fronten te maken hebben met prijsstijgingen, bestellen consumenten minder vaak bezorgmaaltijden dan verwacht. De gemiddelde besteding is eveneens lager. Bovendien groeide fooddelivery de afgelopen jaren tijdens lockdowns reeds ver boven gemiddeld. Er mengden zich ook extra restaurants op de bezorgmarkt, omdat delivery en takeaway vaak de enige mogelijkheden waren om omzet te behalen.

Personeelsgebrek

In hoeverre daarnaast personeelsgebrek een rol speelt, is onduidelijk. Wel zijn er aanwijzingen dat de nodige restaurants minder sterk inzetten op maaltijddelivery of er zelfs helemaal mee stoppen, omdat het hen simpelweg ontbreekt aan voldoende koks en medewerkers in hun eigen bedrijven.

Deliveroo is met 190 duizend riders actief in elf landen. In ons land vertegenwoordigden de bestellingen via Deliveroo vorig jaar een waarde van bijna 100 miljoen euro.

Ook Thuisbezorgd minder positief

Just Eat Takeaway (JET), moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, stelde in april de verwachtingen voor het lopende jaar al neerwaarts bij. Just Eat Takeaway ging oorspronkelijk uit van een omzetgroei aan maaltijden van circa 15 procent (“mid teens growth”) maar taxeert nu een groei van ongeveer vijf procent (“mid-single digit growth”). Wereldwijd lag het aantal orders op de platforms van JET in het eerste kwartaal van 2022 ongeveer één procent lager dan vorig jaar.