De groei van horecabedrijven blijft onverminderd doorzetten. Dit stelt bureau Datlinq vast in een analyse over de periode januari 2020 tot begin deze maand. Met name het groeipercentage van bedrijfsconcepten met salades, pasta, noedels en sushi is spectaculair.
Het aantal vestigingen in dit productsegment nam sinds begin 2020 met 232 procent toe, een groei van 248 naar 824 bedrijven. Met name sushidelivery kreeg de afgelopen 2,5 jaar flink de wind in de zeilen, mede door thuisbezorging tijdens de lockdowns. Ook het aantal koffiezaken (plus 40 procent) en fastcasual restaurants (37 procent) nam sterk toe. Het aantal ijssalons groeide eveneens verder (plus van 9 procent).
“Ruim 45.000 bedrijven”
Volgens bureau Datlinq stond de teller begin deze maand op meer dan 45.000 eet- en drinkgelegenheden. Begin 2020 waren dit er 43.000. Datlinq stelt wel vast dat er ook horecasegmenten zijn die krimpen. Zo neemt het aantal cafés en bars dat enkel dranken serveert nog altijd af. Hetzelfde geldt volgens het bureau voor mobiele verkooppunten en discotheken. Alle drie kenden een getalsmatige daling van circa zes procent sinds begin 2020.
Datlinq noteerde ook een lichte toename van het aantal eetgelegenheden waar snacks en friet de hoofdschotel vormen. Hun aantal nam toe met 2 procent ofwel van 5998 naar 6120 bedrijven. Zowel frietspeciaalzaken van de nieuwe lichting als traditionele cafetaria’s, snackbars en frituren behoren tot dit segment.
“Er zijn nu 188 dark kitchens”
Bureau More2Market stelde onlangs vast dat de horeca omzetmatig zijn recentelijke groei vooral dankt aan bezorging. De omzettoename in de afgelopen jaren komt volgens dit bureau zelfs vrijwel geheel op het conto van delivery van maaltijden en tussendoortjes. Volgens Datlinq nam het aantal eetgelegenheden met alléén afhaal en bezorging eveneens toe: het waren er begin 2020 nog 3533 en zijn er nu 4001. Voor het eerst registreert Datlinq ook dark kitchens. Dat waren er begin deze maand in ons land volgens het bureau 188.
De Randstad-provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland kennen samen met Flevoland de grootste groei van het aantal horecabedrijven. Van alle steden, nam in Amsterdam het aanbod het sterkst toe. Sinds januari 2020 kwamen er 381 horecabedrijven bij. Ook de Kamers van Koophandel zien groeicijfers in de horeca: het aantal starters bedroeg in ons hele land alleen al in juni liefst 864. De eerste maanden van dit jaar lag het aantal starters juist vele honderden lager.
“Fastfoodrestaurants in de meerderheid”
Naast de KvK’s en Datlinq, publiceerde ook BoldData recent cijfers over de horeca. Dit bureau deelt de horecamarkt anders in dan Datlinq. Zo kwalificeert BoldData meer dan de helft van alle eetgelegenheden in ons land (51 procent) als fastfoodrestaurant. Volgens het bureau passeerde het aantal fastfoodrestaurants ofwel quick service restaurants in 2020 voor het eerst het aantal reguliere eetgelegenheden. In de definitie van BoldData kwamen er de afgelopen vijf jaar 3895 nieuwe fastfoodzaken bij. Het jaar 2021 kende met 1320 nieuwe vestigingen de grootste groei. Snackbars zijn getalsmatig het meest royaal vertegenwoordigd. Daarna volgen pizzazaken, grillrooms, burgerrestaurants en kebabzaken.
“15 procent kán verdwijnen”
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het aantal horecabedrijven al jaren harder groeit dan de omzet. Dit betekent dus dat de gemiddelde omzet per bedrijf daalt. Retaildeskundige Paul van Moers zei nog onlangs in de pers: “Nu de portemonnee op slot gaat, hebben we 10 tot 20 procent teveel horeca. Ik voorzie dat 15 procent zou kunnen verdwijnen.”
Lees ook: Nederland telt meer fastfoodrestaurants dan restaurants (bolddata.nl)