Op 85-jarige leeftijd is deze week Marcel Mourmans in zijn woonplaats Lanaken overleden. De slagerszoon uit Maastricht veranderde als snackproducent met zijn merk Mora het gezicht van de frituurbranche. Mora ontwikkelde zich met de slogan ‘Mmm… van Mora’ tevens tot succesvol supermarktmerk.
Mede dankzij boegbeeld Cora van Mora in de reclame en de introductie van nieuwe snacks verwierf Mora zich een dominante positie in zowel de horeca- als thuismarkt. Mora had hardlopers als frikandellen en kroketten, maar liep ook voorop bij de introductie van kipsnacks, minisnacks en magnetronsnacks.
Vanuit de slagerij van zijn vader bracht Marcel Mourmans in 1960 met de brommer snacks die hij maakte rond bij cafetaria’s in Maastricht. Dit ging zo voortvarend dat hij samen met zijn vrouw Robby Ramaekers het bedrijf Mora oprichtte. De naam Mora is dan ook een samenvoeging van Mo van Mourmans en Ra van Ramaekers.
Verkoop aan Unilever
In 1972 was de productie zo groot geworden, dat er een moderne snackfabriek in Maastricht werd gebouwd. Later kreeg Mora de beschikking over een fabriek in Veldhoven. Mora slaagde er in de loop van de jaren bovendien in om in België voet aan de grond te krijgen, iets dat veel andere Nederlandse producenten aanvankelijk niet lukte. In 1995 verkocht Mourmans Mora aan multinational Unilever, die Mora onderbracht bij de diepvriesdivisie IgloMora Groep. Twintig jaar geleden kwam Mora terecht bij snackfabrikant Ad van Geloven in Tilburg.
Snacksons en ijsmerken
Ook na de verkoop van Mora, bleef Mourmans actief in de branche. Met zijn bedrijf Moraco werkte hij samen met Snackpoints formulemanager Roger Gielen aan de ontwikkeling van de snackformule Snacksons. Bovendien stapte hij in de markt voor handijs door de overname van de reeds bestaande ijsmerken Frisia en Artic. Vijftien jaar geleden verkocht Moraco de ijsbedrijven aan het Belgische concern IJsboerke. De laatste jaren was Mourmans actief in de wijnhandel en betrokken bij de oprichting van een dierentuin in Kerkrade.