‘Aantal vestigingen formulecafetaria’s op laagste niveau in vijftien jaar’

Actueel |
12 juli 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Verhage Waddinxveen, foto archief UZM

Het percentage merkgebonden cafetaria’s, snackbars en frituren lag vorig jaar op het laagste niveau in zeker vijftien jaar. Bijna 15 procent van de frituurzaken is verbonden aan een franchiseorganisatie of een formulemerk. Het ging eind 2021 om 841 frituurspeciaalzaken.

Dit blijkt uit een analyse van bureau Foodservice Watcher. In de telling werden alle merkcafetaria’s met drie vestigingen of meer betrokken, dus ook kleinere formules als Frietboutique, Par Hasard en Frites Atelier. Het aantal merkcafetaria’s vertoont al langer een licht neergaande tendens. Getalsmatig was het aantal rond 2008 met ruim duizend vestigingen en een aandeel van bijna 20 procent op zijn hoogtepunt.

“Verschuiving door nieuwkomers”

“Ongetwijfeld hebben corona en de lockdowns meegespeeld,” aldus Foodservice Watcher. “Maar andere bewegingen in de markt lijken van grotere invloed te zijn. Zo heeft het marktdebuut enkele jaren geleden van nieuwe concepten als Eetwinkel en Restaria gezorgd voor veel mutaties. Enkele langer bestaande formules leveren aandeel in. In elk geval zie je in zijn algemeenheid de meeste beweging bij groothandelsconcepten, zowel als het gaat om daling als stijging van het aantal vestigingen.”

“Familiebedrijven meest stabiel”

De meest stabiele, langjarige groeiers zijn familiebedrijven als Bram Ladage, Febo en Verhage. Foodservice Watcher rapporteert: “Ze zijn alle drie al van de partij sinds bijna dertig jaar geleden de eerste ranglijst van grootste cafetariamerken werd opgemaakt. Vooral de consequente getalsmatige groei van Verhage valt hierbij op.” In de jaren 1990-1994 kwam de formulevorming in de cafetariasector op gang. Bijna dertig jaar terug (eind 1993) waren er 350 merkgebonden frituurzaken.

“Groot aandeel in de omzet”

Kwalitaria is en blijft met 136 vestigingen ook in 2021 het grootste merk. Het is ook de enige met meer dan honderd outlets. Merkcafetaria’s hebben doorgaans hogere gemiddelde omzetten dan zelfstandige frituurzaken. Bij een analyse drie jaar geleden bleek dat de formules een aandeel van 29 tot 30 procent hebben van alle omzet in de branche. Voor 2021 is de omzetanalyse niet gemaakt, omdat de branchecijfers ‘vervuild’ zijn door de gevolgen van de coronapandemie.