Ondernemers die voor de maaltijdbezorging gebruikmaken van Thuisbezorgd, gaan daar meer voor betalen aan het bezorgplatform. Thuisbezorgd verhoogt de commissie vanaf 24 juli namelijk van 13 naar 14 procent.
“We hebben te maken met stijgende inflatie en hogere bedrijfskosten”, zegt Gijs Weterings, directeur Nederland bij Thuisbezorgd over de verhoging van de commissie. “Het is de eerste commissieverhoging in vier jaar, en in diezelfde periode hebben we de omzet per restaurant met gemiddeld 50 procent verhoogd.” Onlangs verhoogde het platform al de verwerkingskosten per order van 0,19 naar 0,21 euro.
Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, voert ook in andere landen een commissieverhoging door. De commissie voor afhaalmaaltijden bij Thuisbezorgd is 12 procent. Of die gelijkt blijft, is op het moment van schrijven nog niet duidelijk.
12 procent in 2017
Ondernemers klagen al jaren over de commissie die het platform rekent. Al in april 2017, toen Thuisbezorgd nog 12 procent rekende, lieten bezorgrestaurants van zich horen. Begin 2018 verhoogde het bedrijf de commissie naar 13 procent.
’20 procent is kwestie van tijd’
“Deze nieuwste verhoging van de provisie zal zeker niet de laatste zijn”, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. “Het is onderdeel van het verdienmodel van Jitse Groen. Kijken we naar het verleden dan is het passeren van de grens van 20 procent een kwestie van tijd. In de beginjaren werd door Groen’s platform een vast bedrag per bestelling in rekening gebracht. In 2007 lag dit rond de 80 cent, omgerekend zo’n 5 tot 6 procent van de omzet. Nu, vijftien jaar later, stijgt dit percentage door naar 14 procent. En voor sommige diensten of een hogere ranking moeten ondernemers aan Thuisbezorgd nog meer afdragen. Niet voor niets komt Brussel met verdere regels voor bestelplatformen. Maar ik vrees dat ze niet meteen soelaas gaan bieden en dat de macht van de grote bestelplatformen gewoon verder toeneemt.”
Machtsmisbruik
Veel ondernemers ervaren de beslissingen die Thuisbezorgd de laatste jaren neemt als machtsmisbruik. Dat is ook wat ProFri hoort van haar leden. De vakvereniging vindt dat bezorgplatforms in Europa verplicht moeten worden een inspraakorgaan in te stellen van zakelijke gebruikers, zoals frituurbedrijven en restaurants. Deze en vele andere aspecten zijn onderdeel van de inspraaknota die ProFri in 2020 indiende bij de Europese Commissie. Volgens ProFri is van een meer gelijkwaardige positie tussen platform en zakelijk gebruiker nog lang geen sprake, ondanks de nieuwe Europese verordening Platform-to-Business (P2B) die in 2020 van kracht werd.