Multi-miljardair Alexander Grovor heropent binnen twee maanden de circa 850 McDonald’s-restaurants in Rusland. Grovor exploiteerde als franchisenemer reeds 25 vestigingen in het district Siberië, onder meer in en rond Novosibirsk, de derde stad van Rusland.
Zeven jaar geleden werd Grovor franchiser van McDonald’s. Onder de naam Vkusno-i tochka, vrij vertaald: Gewoon Lekker, openden het afgelopen weekeinde de eerste 15 vestigingen onder Russisch management.
Het nieuwe logo is gebaseerd op twee schuine frietjes en een hamburger die samen de letter ‘M’ vormen. Het logo doet volgens branchekenners denken aan dat van het Japanse burgerconcept Mos Burger, dat in Azië ongeveer 1700 vestigingen heeft. Het menu blijft in Rusland goeddeels hetzelfde, maar de namen van de gerechten zijn aangepast. Het interieur blijft onveranderd, maar verwijzingen naar de oude merknaam McDonald’s zijn verdwenen.
Entourage Poetin?
De 63-jarige Grovor heeft een vermogen van vele miljarden euro’s. Hij komt niet voor op de Europese sanctielijsten en lijstjes van rijkste Russen. Maar ook Grovor profiteerde van de uitverkoop van de Russische industrie aan het einde van de jaren ’90 en geldt daarom als een zogenaamde oligarch. Volgens Bloomberg bezit hij sinds 1998 de helft van Neftekhim Servis, een Siberisch bedrijf dat actief is in de olie-industrie en de bouw. Ook bekleed hij een topfunctie in onroerend goedbedrijf Inrusinvest. In hoeverre Grovor deel uitmaakt van de entourage van president Vladimir Poetin, is onbekend. Volgens Rusland-kenners is het Kremlin echter altijd betrokken bij grote zakelijke transacties.
Recht van terugkoop
McDonald’s heeft bedongen dat het vijftien jaar lang het recht houdt om de vestigingen terug te kopen. Het Amerikaanse bedrijf trok zich onlangs terug uit het land vanwege de Russische aanval op Oekraïne. Overigens exploiteerde McDonald’s een groot deel van de honderden vestigingen in Rusland in eigen beheer.