Bijna de helft (49 procent) van de Nederlandse consumenten is sinds de corona-uitbraak niet meer uit eten geweest. Ter vergelijking: vorig jaar ging één op de honderd Nederlanders helemaal niet uit eten.
Dit blijkt uit het onderzoek Dining Habits 2020 van Lightspeed, leverancier van kassasystemen en technologie voor de horeca. Voor het onderzoek zijn duizend Nederlanders ondervraagd. Uit de uitkomsten blijkt ook dat 72 procent van de consumenten “de horeca niet meer zo prettig ervaart als voor de virusuitbraak”.
Horecamijders
In vergelijking met omringende landen, zijn Nederlandse consumenten de grootste horecamijders. In Duitsland ging 47 procent niet uit eten sinds corona woedt, in België 39 procent en in Zwitserland 36 procent. Als belangrijkste motivaties worden gegeven dat men “het gewoon niet zo leuk meer vindt” én bang is om besmet te raken. Vooral onder vrouwen speelt de angst voor besmetting een relatief grote rol.
Meer eten online
Hoewel het aanbod aan bezorg- en afhaalgerechten door de lockdowns sterk is toegenomen, geeft 66 procent van de ondervraagden aan dat hun bestelgedrag sinds vorig jaar niet is veranderd. Daarentegen zeggen 27 van elke honderd Nederlanders vaker eten online te hebben besteld sinds het begin van de corona-uitbraak. Een derde deel van deze laatste groep verklaart dit bewust te doen om de horeca te steunen.