Hay Joosten (66) is een bekende verschijning in de Limburgse horeca. Nadat hij zijn beroemde cafetaria in Venlo verkocht, richtte hij HM Foodservice op. Helemaal gericht op coronadiensten is de nieuwe activiteit HM Deurbeleid. In Vraag Vandaag zegt Hay Joosten A, B maar ook C.
Hays bedrijf houdt zich normaal bezig met kookdemonstraties. Zo laat Hay elk jaar nieuwe snacks en gerechten proeven op de Horecava. De nieuwe activiteit van Hay is: gastvrijheid bieden aan de deur van supermarkten. Eerder zagen we al dat horecapersoneel wordt ingezet als gastheer en gastvrouw in verzorgingstehuizen. Hays bedrijf is nu in te huren om het coronabeleid bij de ingang van supermarkten in goede banen te leiden.
1-A | Waarom hebben supermarkten jou nodig voor deurbeleid?
“Wij hebben als horeca een spontaniteit die men niet in de retail gewend is, maar die de klanten wel zeker waarderen. Door als bedrijf stil te blijven zitten wanneer de tijden tegen zitten kom je niet vooruit. Dit geldt ook voor HM Foodservice. De supermarkten hebben dus niet alleen ons nodig maar wij hebben de supermarkten nodig.”
1-B | Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
“Zowel de klanten als de winkeliers waarderen de gastvrijheid die onze gastheren en gastdames leveren héél erg. Ons enthousiasme en onze blijdschap zorgen ervoor dat de klanten met plezier boodschappen komen doen. Wij zien onszelf dan ook wel als het visitekaartje van de supermarkt.”
1-C | Welk effect heeft corona (verder) op jouw bedrijf?
“Corona heeft ervoor gezorgd dat onze normale werkzaamheden in de foodbusiness zo goed als zijn komen stil te liggen. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ons bedrijf HM Foodservice is uitgedaagd om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar iets nieuws te gaan bedenken. Dus uiteindelijk heeft dit allemaal zowel zijn voor- als nadelen. Maar wij kunnen natuurlijk niet alleen maar gaan zitten wachtten op het teken om weer te mogen beginnen met onze mooie en gezellige fooddemonstraties.”