Frituurzaken hebben al lang niet meer het domein alleen in het segment van kleine, snelle gerechten. Frituurwereld keek in de breedte naar de snack- en gemaksbranche. En vraagt zich af: welke zijn trends zien we op het gebied van comfort- en conveniencefood?
door Ubel Zuiderveld
1. Smeltend kaas
Gesmolten kaas is een hit van jewelste. Nu nog vooral in de VS, maar toenemend ook in Europa. Zo is het aloude gerecht macaroni met gesmolten kaas in steeds meer Amsterdamse burgerzaken te bestellen. Het Britse vegaconcept Miami Burger in de hoofdstad serveert friet met gesmolten kaas, plantaardige cheddar cheese wel te verstaan. Bij onze zuiderburen zijn al enkele jaren donuts met stukjes kip en gesmolten kaas een hit. Kaasmaker Old Amsterdam introduceerde de kaasburger Tasty Grill, een 70 grams alternatief voor de hamburger tussen een broodje.
2. Taiwanese theezaakjes
In de grote steden van ons land schieten de laatste jaren kleine zaakjes met bubble tea uit Taiwan als paddenstoelen uit de grond. Ze verkopen kleurrijke, zoete melkthee met meelbolletjes die ‘ploppen’ op de tong. In Rotterdam bevindt zich een vestiging van CoCo Fresh Tea, met ruim 4500 outlets wereldwijd één van de grootsten in bubble tea.
3. Kleurrijk vegetarisch
Het hoeft natuurlijk al lang geen betoog meer dat nieuwe vegetarische concepten het zowel online (bezorging) als offline goed doen in veel steden. Opmerkelijk is hun presentatie online: merken als Vegan Masters, Heilig Boontje, Vegan Junk Food Bar en de virtuele keukens van Vegan Burger Brothers presenteren kleurrijke burgerbroodjes met kleurrijke garnering.
Met name die laatste is de afgelopen maanden uitgerold als deliverymerk in steeds meer steden. Hoewel er zat plantaardige formules zijn die groei laten zien, zoals FLFL (falafel) en de genoemde burgerbroers, vallen er ook klappen in de vegan markt. De outlets van YB (plantzuivel) en Nomnomnom verdwenen van het toneel.
4. Uit één keuken
Gelijktijdige bezorging van verschillende hardlopers (kip, burgers, Aziatisch, wraps, broodjes) van verschillende merken uit één deliverykeuken neemt een vlucht. Zodoende kunnen verschillende leden van een huishouden elk hun eigen favoriete smaak kiezen en in één order thuisbezorgd krijgen. De komst van de Belgische bezorgkeukenformule Casper naar verschillende Nederlandse steden is een volgende stap in deze ontwikkeling, want ook die legt zich hier met eigen maaltijdmerken op toe. Casper zit in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven.
5. Kip aan kop
Internationaal zijn kipsnacks en kipstukken al langer een groeier van formaat. In ons land is dit ook het geval. Daarnaast valt in het bijzonder op dat enkele halal kipformules bezig zijn aan een opmars. Dit geldt voor onder meer concepten als Halal Fried Chicken en HBC ofwel Halal Burgers & Chicken. Ook online zijn de nodige (halal) kipadresjes present. De comeback van de kipwrap bij McDonald’s enige tijd geleden past ook in deze trend.
6. Loaded blijft in
Loaded fries blijven in trek. Niet alleen frietzaken en cafetaria’s, maar ook restaurants en formules als Domino’s en Bufkes verkopen ze. Maar sowieso zijn toppings met een keur aan ingrediënten populair. We zien dit natuurlijk naast friet bij burgers en ijs, maar ook experimenteren enkele bedrijven met loaded frikandellen, tosti’s met allerlei smaakcombinaties en wraps in steeds meer maten en soorten, inclusief de zogenaamde Franse taco. De laatste is verkrijgbaar bij O’Tacos: dankzij een overeenkomst met Johnny’s Burger Co treffen we deze Franse formule aan op inmiddels tientallen plekken in ons land.
7. Sapjes op herhaling?
Sapjesformules zijn er in ons land zeker, en zijn er in het verleden ook al geweest. Toch behoren ze doorgaans nooit de grote groeiers. Denk maar eens aan namen uit het heden en verleden als Orange Julius, Juicy Details, Sappi en Sap Express. Vaak blijft of bleef het bij enkele vestigingen. Joe & The Juice had vorig jaar nog 9 outlets, met name in Amsterdam en omgeving, maar inmiddels zijn er 15 outlets. Naast sappen heeft het Deense concept ook een uitgebreid assortiment van verantwoorde kleine gerechten.
8. Koffie blijft heet
Coffee Company, Starbucks, Bagels & Beans. Het zijn sinds jaar en dag bekende koffieformules. Toch staan er nog steeds nieuwe koffieconcepten op in ons land met namen als Coffeefellows (Duits), Vascobelo (Belgisch) en Coffee Mania. Daarnaast groeien enkele langer bestaande formules nog steeds door, zoals Barista Café, Brazuca Coffee en 30ML. Starbucks kondigde recent aan sneller te willen uitbreiden, waarbij het zijn vizier vooral heeft gericht op binnensteden in ons land.
Waar enkele jaren geleden Nederlandse formules als Bagels & Beans en Coffee Company nog de grootsten waren, zijn dat nu Amerikaanse merken als Starbucks en McCafé. McCafé wordt via de Nationale Franchisegids nu ook aangeboden als zelfstandig concept.
9. Burgers boeien
Nog altijd openen nieuwe burgerzaken hun deuren. Een snelgroeiende relatieve nieuwkomer is Fat Phill’s burgerdiner. Fat Phill heeft inmiddels 12 vestigingen in verschillende grotere steden. Via franchising rollen ook burgermerken als Wayback Burgers, Burger Business (co-shop van Kwalitaria), Thrill Grill to Go en Double FF restaurants uit. Snelle groeiers zijn merken als burgerme en Johnny’s Burger Co. De verkoop van bezorgburgers online krijgt een flinke impuls doordat McDonald’s en Burger King in recente jaren de delivery in stapten. Daarnaast zijn veel lokale burgerbezorgers actief. Maijard Smashburgers in Amsterdam trok recent de aandacht in de media met zijn geplette burgers van vers gehakt.
10. Warm brood
Ambachtelijk brood mag zich met name in de grotere steden verheugen in een flinke belangstelling. Broodjesformules die vaak uit oude bakkerijen zijn ontstaan doen goede zaken met (vaak warm aangeboden) brood in allerlei maten en soorten en met allerlei beleg. Niet zelden wordt de klant een blik gegund op de bakkerij waar het brood gebakken wordt.
Meer warm brood: enkele tosticoncepten groeien gestaag door, terwijl ook het Utrechtse concept Broodje Ben in meer steden present is. Vier vestigingen heeft het Zeeuwse concept ’t Smoske, dat eerder plannen had om landelijk uit te breiden. Subway daarentegen gaat het de laatste jaren in ons land wat minder voor de wind: het aantal vestigingen zakte onder de 200.
11. Gemakswinkels openen
Gemakswinkels van het soort AH to go zijn eigenlijk in ons land nog altijd een relatief nieuw fenomeen. AH to go zullen we in de toekomst veel vaker gaan zien bij tankstations. Ook Spar is hyperactief op de markt met kleinere versnaperingen. De formule Spar Express zit bij vele tientallen tankstations. Spar zegt een hoofdrol te willen spelen in de gemaksfood-branche en rolt bovendien instore-outlets uit van The Tosti Club.