De horecamarkt in ons land verandert drastisch. Zo ligt het aandeel van deliverymaaltijden in de omzet reeds op 40 tot 50 procent. Deze en andere constateringen doet Rien de Koning van More2Market aan de hand analyses van de markt.
Zes dingen uit het onderzoek van de De Koning:
1. 3,5 miljard bezorgomzet
More2Markt voorspelt dat de bezorgomzet van restaurants, cafetaria’s, deliveryspecialisten en andere horecabedrijven dit jaar zal uitkomen op ongeveer 3,5 miljard euro. Hoe snel deze markt groeit, wordt fraai geïllustreerd door het cijfer van 2015: in dat jaar kwam maaltijdbezorging in de horeca uit op ‘slechts’ 780 miljoen euro.
2. Bezorgaandeel: 43 procent
Tijdens de coronajaren was meer dan de helft van alle verdiensten van restaurants (traditionele restaurants en fastservice-restaurants, inclusief cafetaria’s en lunchrooms) afkomstig uit maaltijdbezorging. Dat aandeel komt dit jaar uit op ruim 43 procent. Dat is nog altijd veel meer dan voordat corona begon: het aandeel was in 2019 ruim 26 procent.
3. Steeds vaker horecamaaltijd op tafel thuis
7,3 procent van alle maaltijden die Nederlandse consumenten thuis nuttigen zijn bezorgd door of via horecabedrijven. Dit percentage is de afgelopen zeven jaar sterk gestegen. In 2015 lag het op nog maar 1,8 procent. In het jaar voor corona was het 4,8 procent. Volgens cijfers van ABN Amro is daarnaast de afgelopen twee jaar het aantal afhaalmaaltijden uit de horeca ook toegenomen.
4. Grotere rol van platforms
Bij thuisbezorgde maaltijden, spelen de online platforms een steeds grotere rol. Vijf jaar geleden verliep 40 procent van alle bestellingen via de platforms. Nu hebben Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats een aandeel van ruim 80 procent.
5. Hogere gemiddelde bezorgomzet
Gemiddeld per bezorgrestaurant loopt de omzet in de tonnen. More2Markt stelt: “Gemiddeld komt een restaurant uit op ruim een 200.000 euro omzet uit thuisbezorging. Met toppers als Domino’s met 750.000 euro en New York Pizza met 600.000 euro.” Volgens het bureau ontwikkelt de bezorgomzet van McDonald’s zich richting een half miljoen euro gemiddeld per vestiging.
6. Horecagrossier verliest aandeel
Verder stelt More2Markt vast dat gespecialiseerde horecagrossiers en drankengrossiers marktaandeel verliezen. Steeds meer kopen horeca-ondernemers in bij (online) supermarkten of andere partijen. De Koning stelt: “De verschuivingen aan de inkoopkant zijn structureel. Grotere spelers (inkooppartijen) en meer inkoop via foodretail veroorzaken de druk op schaalvergroting bij de traditionele foodservice-groothandels.”