De markt van maaltijdbezorging wordt overspoeld door nieuwkomers. Nederland is nog maar net bekomen van de komst van Casper of er dient zich weer een nieuwe partij aan. Het is een kwestie van tijd dat ook de virtuele restaurants van het Franse platform Taster in ons land neerstrijken.
Taster bezorgde vijf jaar geleden zijn eerste maaltijd in Parijs. Inmiddels is het bedrijf van Anton Soulier, voorheen manager bij Deliveroo, de bezorging van liefst anderhalf miljoen maaltijden verder.
150 restaurants
“We hebben nu 150 restaurants,” laat Soulier op zijn website Taster weten. Dat wil zeggen: virtuele restaurants. Met zijn merken Out Fry (frituursnacks), A Burgers (vleesloze burgersandwiches), Mission Saigon (Aziatische gerechten) en Pepe Chicken is Taster present in dertien Franse steden, Madrid, Londen, Manchester en Brussel. Net als bij Casper krijgt de consument alle bestellingen van de verschillende appstaurants in één order thuisgeleverd. Taster werkt samen met Deliveroo, Uber Eats en Just Eat (Thuisbezorgd).
Taster kan zo snel uitbreiden, omdat het, anders dan Casper, niet in eigen keukens de gerechten bereidt. Taster doet op grote schaal hetzelfde als wat Robert Kranenborgs Thrill Grill in ons land doet: het platform werkt met lokale licentiehouders. Die mogen niet alleen Tasters maaltijdmerken gebruiken en de gerechten op specificatie produceren, maar profiteren ook van alle technologie en online marketing.
“Gemiddelde order: 28 euro”
Taster zegt het op zijn eigen website als volgt: “Wat je nodig hebt, is een keuken, medewerkers en apparatuur. De kosten om te beginnen zijn vrijwel nul. Vanaf dag één heb je dertig of meer orders per dag. Vervolgens haal je 200.000 tot 600.000 euro omzet per jaar.” De gemiddelde ordergrootte ligt volgens Soulier op ruim 28 euro bij Taster. Vanzelfsprekend staan hier licentie-afdrachten tegenover: in een tutorial laat een ondernemer weten dat zijn nettomarge 20 procent is. Een virtuele partner van Taster kan in vier weken operationeel zijn.