Ook in België verschijnen gekende frituurmerken in de schappen van de supermarkt. Pauwels, eigendom van Remia, debuteerde er in de zomer van 2021. Nu de verkoop een succes is, introduceert Pauwels meer sauzen in de supermarkt.
De directie van Pauwels zegt in een interview dat de stap verleden jaar is gezet, omdat de consument Pauwels graag in de winkelschappen wil aantreffen. Ze willen dat hun favoriete sauzen uit de frituur ook in de winkel beschikbaar zijn, aldus de bedrijfsleiding.
Nieuwe introducties
Onlangs introduceerde de sauzenmaker meer sauzen in de supermarkt, zowel in knijpflessen van 500 milliliter als in tubes. Inmiddels is Pauwels verkrijgbaar in meer dan duizend Belgische supers.
Merken in supermarkt
De stap van Pauwels richting supermarkten, lijkt onder Belgische frituristen weinig stof te doen opwaaien. In ons land was dit in het verleden wel anders als een horecamerk besloot zijn product in winkels te gaan verkopen. Onder Nederlandse cafetaria’s ontstond bijvoorbeeld veel verontwaardiging toen Ola’s Magnum-ijsje verkrijgbaar werd in supermarkten en tankstations.
Ook de verkrijgbaarheid van kroketten van Van Dobben, ruim 25 jaar geleden, bij supermarkten wekte de nodige wrevel op, veel later nog gevolgd door Kwekkeboom. Vakvereniging ProFri introduceerde negen jaar geleden het keurmerk ‘100% exclusiviteit’ voor producten die alléén verkrijgbaar zijn in de horeca en aanverwante foodservicemarkten. Pauwels, opgericht in 1909, is al sinds 1994 in handen van Remia in Den Dolder. Het bedrijf verkoopt bij onze zuiderburen onder meer de klassieke fritessaus van Remia.