Horecagroothandels krijgen in toenemende mate te maken met nieuwe concurrenten. Met name in het digitale domein doemen nieuwe tussenhandelaars op, die proberen een graantje mee te pikken van de miljardenmarkt in horeca en foodservice.
Eén van de opvallendste nieuwe toeleveranciers van Horecabedrijven, is Thuisbezorgd.nl. Vorig jaar startte de facilitaire dienstverlener voor maaltijdbezorging onder de url Shop. Thuisbezorgd.nl met de verkoop van verpakkingen en andere kleine producten. Inmiddels omvat het pakket ettelijke honderden items. Thuisbezorgdshop biedt de producten aan via affiliates, een methode die ook Bol.com hanteert. Gezien de opzet van de website, wil Thuisbezorgd in de toekomst tevens keukenapparatuur verkopen. Ook op deelmarkten neemt het aantal nieuwe “digitale grossiers” toe. Zo zijn er de nodige aanbieders van eenmalige verpakkingen bijgekomen, waarvan Disposablediscounter.nl de bekendste is. In een interview met vakblad Food Strategy gaf Dick Slootweg, ceo van Bidfood, al eens te kennen deze ontwikkeling als kans te zien. Hij sluit niet uit dat grossiers in de toekomst zelf op meerdere grote platforms present zullen zijn met hun producten. Slootweg noemde in dit verband merken als Amazon en Alibaba. Zelf opende Bidfood binnen zijn digitale domein tientallen virtuele shop-in-shops met een gespecialiseerd aanbod.