De horecaomzet daalde in het laatste kwartaal van 2021 scherp door de lockdowns. Voor de gehele horeca ging het om een terugval van 18,5 procent ten opzichte van juli, augustus en september 2021. Aldus het CBS. Voor cafetaria’s en aanverwante bedrijven bleef de schade echter beperkt.
Cafés en klassieke restaurants lieten een flinke veer in de laatste drie maanden van vorig jaar. Hun omzet daalde, vergeleken met het derde kwartaal, met respectievelijk 31,5 en 28,6 procent.
Fastfood presteert beter
Het segment ‘fastfoodrestaurants’ presteerde aanmerkelijk beter. Het CBS rekent hiertoe niet alleen Amerikaanse ketens, maar ook duizenden cafetaria’s, ijssalons en lunchrooms. Het gehele segment bleef qua omzet 4,7 procent achter bij het derde kwartaal. Aangenomen mag worden dat afhaal/deliverybedrijven en restaurants met een drive-through in dit segment dus redelijk tot goed draaiden.
Zelfs beter dan 2019
Ten opzichte van 2019 was het segment ‘fastfoodrestaurants’ de enige buitenshuismarkt voor eten en drinken, die tijdens corona de jaaromzet zag groeien. In 2021 kwam deze groei uit op 18 procent ten opzichte van 2019. In 2020 groeide het segment zelfs óók met 1,7 procent, vergeleken met voor-coronajaar 2019. Hoewel ook een deel van de reguliere cafetaria’s pluste tijdens de lockdowns, groeide waarschijnlijk vooral de jaaromzet bij McDonald’s (drukte bij drive), zijn directe branchegenoten én bij bedrijven die sterk op maaltijdbezorging leunen.