Ook de grote ketens ontkomen niet aan maatregelen in verband met de wereldwijde problemen met leveranties en stijgende inkoopprijzen. Burger King kondigde onlangs aan dat het stopt met kortingsacties rond menu’s waarin zijn populaire burger de Whopper zit. McDonald’s Engeland kampt met een tekort aan kipburgers.
Burger King neemt meer maatregelen om de oplopende kosten het hoofd te bieden. Zo schrapt de burgerketen enkele items die niet tot de hardlopers behoren en verhoogt BK bovendien zijn verkoopprijzen. Over de Whopper verklaart moederbedrijf Restaurant Brands International, waartoe ook drie andere Amerikaanse ketens behoren, dat ‘de Whopper al te lang is gebruikt voor kortingsacties’.
Big Mac met kip niet leverbaar
Het was niet het enige internationale fastfoodnieuws, want ook McDonald’s doet van zich spreken. In het Verenigd Koninkrijk verwijderde McDonald’s slechts enkele dagen na de introductie de Chicken Big Mac van zijn menu. Zeker zes weken lang zal de kipvariant van de Big Mac niet verkrijgbaar zijn. De Chicken Big Mac was overal in een mum van tijd uitverkocht en de leverancier kon niet meer aan de vraag kunnen voldoen. De 1300 Britse restaurants moest hierdoor ‘nee’ verkopen.
Sowieso zijn kipsnacks niet aan te slepen in enkele westerse landen. Met name in de VS is al een paar jaar sprake van grootschalige introductie van nieuwe kipproducten: er wordt in dit verband zelfs gesproken van een ‘kippenoorlog’. Toen McDonald’s twee jaar geleden nieuwe kipnuggets in de VS introduceerde, waren die ook in enkele weken uitverkocht.