Enkele Groningse horecaondernemers zijn boos op Thuisbezorgd.nl. Zonder kennisgeving vooraf staat op piektijden soms de volgende vermelding op het platform “Tijdelijke gesloten, probeer het later nogmaals”. Volgens Thuisbezorgd is de afsluiting beperkt gebleven tot enkele minuten. Reden: de eigen maaltijdkoeriers werden op dat moment overvraagd.
Volgens het Dagblad van het Noorden gaat het om Groningse restaurants die niet zelf hun bezorging regelen, maar dit overlaten aan de koeriers van Scoober, de eigen deliverydienst van Thuisbezorgd. Het dagblad meldt dat afgelopen zondag keukenteams bij enkele restaurants klaar stonden, maar er geen bestellingen binnen kwamen. Op de landingspagina van de restaurants bleek de melding “Dit restaurant is momenteel gesloten. Probeer het later nogmaals” te zien.
Steeds meer afhankelijk
De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) kreeg meldingen binnen dat ook bezorgbedrijven in Groningen getroffen worden die zelf hun bezorging regelen. En stonden niet alleen de keukenteams klaar, maar ook de koeriers. “Het laat nog eens zien hoe afhankelijk we aan het worden zijn van deze grote bestelplatforms”, aldus Frans van Rooij van ProFri.
Inspraak
De vakvereniging pleitte eerder in Brussel voor een verhaalregeling bij storingen, omdat steeds meer bedrijven voor hun dagomzet afhankelijk zijn van de maaltijd-intermediairs. Lees hieronder het eerdere artikel dat we hierover publiceerde op 7 september 2020.
Commentaar
De restaurants stellen dat ze door de mededeling omzet zijn misgelopen. In het dagblad laat Joris Wilton van Thuisbezorgd weten: “De pieken zijn hoger dan we gewend zijn, omdat er door corona veel meer vraag is. Bovendien is er door corona meer ziekteverzuim onder de bezorgers.” De afsluiting van de bestelmodule voor de betrokken restaurants is volgens Wilton beperkt tot enkele minuten per week.