Ruim 1 miljard orders, maar minder groei en meer verlies voor Just Eat Takeaway

Geen categorie, Actueel |
12 januari 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frituurwereld-Thuisbezorgd.nl maaltijdbezorging

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Just Eat Takeway, verwerkte in 2021 ruim 1 miljard bezorgbestellingen. Dat is een toename van 33 procent. Toch is er sprake van groeivertraging en draait de onderneming van Jitse Groen nog altijd verlies.

Vooral in Noord-Europa (plus 35 procent), Zuid-Europa (plus 38 procent) en Ierland (plus 52 procent) groeide het aantal bestellingen dat Just Eat Takeaway (JET) in een jaar verwerkte. In Noord-Amerika viel de groei een stuk lager uit: plus 19 procent. De in totaal ruim 1 miljard bestelligen in 2021 waren bij elkaar ruim 28 miljard euro waard.

Groeivertraging door pandemie

Toch wordt er gesproken over groeivertraging en dat komt door de pandemie, zo meldt onder andere de Volkskrant. Waar de groei in het derde kwartaal van 2021 nog 25 procent was, bleef deze in het vierde kwartaal steken op 14 procent. De marge over het jaar komt uit tussen de min 1 en min 1,5 procent. “We wisten dat 2021 mede door de coronacrisis het piekjaar in de verliezen zou zijn”, zegt ceo Jitse Groen. “Door de lockdowns zijn veel kantoren onderbezet en wij merken dat meteen aan het aantal bestellingen van lunches of maaltijden bij overwerk.”

Verlies door overnames en investeringen

De maaltijdbezorger draait al jaren verlies vanwege overnames en investeringen. Begin 2020 fuseerde Takeaway officieel met het Britse Just Eat en in juni 2021 nam Just Eat Takeway de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub over voor een bedrag van 6,4 miljard euro. Door deze overnames en de investeringen die daarop volgden, draaide het bedrijf in de eerste helft van 2021 al een verlies van bijna een half miljard euro. De verwachting is dat het verlies in 2022 lager zal uitvallen.

Winst in Nederland

Verlies draaien is een bewuste keuze, al meldt Groen wel winst in sommige landen. “In Nederland, Duitsland en Canada boeken we al winst. We hadden ook in Engeland al winstcijfers kunnen presenteren, maar we kiezen voor extra investeringen. Maaltijdbezorging is geen sprint, maar een marathon.”

Just Eat Takeaway is bijna de allergrootste

Voor het bedrijf is marktaandeel altijd belangrijker geweest dan winst. Door de overname van GrubHub werd JET de op één na grootste maaltijdbezorger ter wereld, met tientallen miljoenen klanten in 24 landen. Alleen het Chinese Meituan is groter.