We herinneren ons een toneelvoorstelling in een frituur in Maastricht, maar dat is al best lang geleden. Enkele jaren geleden traden columnisten Nico Dijkshoorn (DWDD) en Sylvia Witteman (De Volkskrant) op in een cafetaria in Leeuwarden. Maar vooral gaan onze gedachten terug naar de Vlaamse Week van de Friet als het gaat om muziek en cultuur in de frietbranche. In 2010 koos de organisatie voor het thema Friet Rock met talloze optredens in Belgische frituren.
De Utrechtse frituur Dapp Frietwinkel biedt regelmatig onderdak aan optredens. “Eén keer per kwartaal levert Excelsior Recordings een artiest die bij ons optreedt. Dat doen we voor vaste klanten, voor mensen die van goede muziek en van goede friet houden.” Zei Roderick Heijning van Dapp Frietwinkel onlangs in Performers Magazine, het blad van Sena.
Dapp Frietwinkel heeft ook verder een zeer dynamisch muziekbeleid. Ook zijn playlist in de zaak past het bedrijf aan bij de muziekmakers die komen optreden. Bijzonder is ook dat de frietzaak jaarlijks deelneemt aan de Popronde. Dat is een festival waarbij op één avond in een stad tientallen jonge Nederlandse muziekacts optreden. “Bij goede frieten hoort goede muziek,” aldus Dapp.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19