‘Millennials gaan 25 procent van hun inkomen uitgeven aan eten en drinken’

Actueel |
24 dec 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frituurwereld-Frites-Affairs
Frites Affairs is het luxe frietconcept van Albron, dat steeds vaker opduikt op hightrafficlocaties. Foto: Frites Affairs

Buiten de deur eten wordt voor millennials in de toekomst een nog groter onderdeel van hun lifestyle. Bijna een kwart van hun inkomen zullen ze aan eten en drinken besteden, het liefst bij herkenbare aanbieders.

Dat zegt Jan Willem Hilbron, algemeen directeur van Albron, in een interview met FoodService Institute (FSIN). Albron is één van de grootste foodservicebedrijven van Nederland en beheert meer dan duizend locaties. Het bedrijf neemt foodservicemerken over, zoals recent Coffeecompany. Ook Starbucks en broodconcept Le Perron zitten in de portefeuille. Albron ontwikkelt ook eigen concepten.

Frites Affairs

Eén van de eigen merken van Albron is Frites Affairs. Dit luxe frietconcept, vergelijkbaar met Frites Atelier, is te vinden bij Center Parcs, maar de laatste jaren ook steeds vaker in drukke winkelcentra en binnensteden. Zo heeft Frites Affairs inmiddels vestigingen in Almere, Amstelveen, Apeldoorn en Zoetermeer.

Zes of zeven eetmomenten per dag

Hilbron ziet de foodservicemarkt de komende jaren nog flink groeien, en dat komt met name door de millennials. “Millennials zijn niet meer opgegroeid met een ontbijt thuis, zoals de generaties voor hen”, zegt hij tegen FSIN. “Ze zijn gewend aan onderweg zijn. Zij eten niet op vaste tijden en niet op vaste plekken. De hele dag door ontmoeten zij mensen, zowel voor werk als privé. Zo hebben ze gemakkelijk zes, zeven eetmomenten op een dag. Ze kunnen overal uit kiezen. Dus we moeten onze gasten verleiden.”

Loaded fries bij Frites Affairs, met runderstoof, mosterdmayonaise, Amsterdamse uitjes en tuinkers.

Merken hebben streepje voor

Millennials gaan in de toekomst bijna 25 procent van hun inkomen besteden aan eten en drinken, zo is de verwachting van Albron, “In het buitenland, waar men vaak iets op ons voorloopt, zie je dat al gebeuren. Vooral convenience-concepten groeien mee met die trend.”

Merken hebben daarbij volgens Hilbron een streepje voor. “Je weet wat je krijgt. Eén ding minder om over na te denken op zo’n dag. Dat vinden veel mensen prettig. Daarbij komt dat merken de lifestyle van de consument versterken.”

Meer over