Kwalitaria De Bolder viert feest, want het Urker bedrijf van ondernemer Meindert Kramer bestaat 25 jaar. Door allerlei omstandigheden zou het zilveren jubileum wat stilletjes voorbijgaan, maar de medewerkers dachten daar anders over en hebben er op eigen initiatief een bijzonder moment van gemaakt. “Nu hebben we toch nog een leuke week.”
Vanwege privéomstandigheden lagen er in eerste instantie geen concrete plannen om het 25-jarig jubileum van Kwalitaria de Bolder op Urk te vieren. “Maar we hebben een hecht team dat heel veel heeft opgepakt”, zegt eigenaar Meindert Kramer, die 25 jaar geleden de cafetaria kocht.
Zo hebben de medewerkers een jubileumkrant gemaakt. “Iemand die marketing heeft gestudeerd, zorgde voor de teksten, de kleurplaat en de eindredactie.” Anderen maakten foto’s en een striptekening. Een oud-collega schreef een column. “Dank jullie wel!”, reageert Meindert Kramer vol trots op Facebook. De krant, met daarin ook de acties van de feestweek, is huis-aan-huis bezorgd.
Mini-serie op Facebook
Daarnaast heeft het team een ware mini-serie op Facebook gemaakt: “De Bolder Dat Binnen Wij!”. In de filmpjes vertellen verschillende mensen iets over De Bolder. In de eerste aflevering gaat het bijvoorbeeld over de vriendschappen tussen collega’s.
Vrijdagavond tussen 22.00 en middernacht organiseert De Bolder een actie voor een goed doel. De medewerkers werken gratis en de omzet gaat naar Pink Ribbon, een stichting dat projecten op het gebied van borstkanker financiert. Op zaterdag is er een gala voor het personeel, met onder andere een limousine en een etentje.
Teamgeest bij Kwalitaria de Bolder
“Van het één komt dan het ander en nu hebben we toch nog een leuke week”, zegt de ondernemer. “We hebben altijd een bepaalde teamgeest gehad. Ik zie al 25 jaar bij ons vriendengroepen ontstaan. Medewerkers uit mijn beginperiode hebben nog steeds een groepje dat ieder jaar bij elkaar komt. Dat hoort bij de horeca; je werkt intensief met elkaar samen en naderhand zit je nog even na te praten. We zijn ook bewust met die teamgeest bezig. We gaan vier keer per jaar op maandag dicht om iets leuks met elkaar te doen, zoals een training of een spelletje.”
Razendsnelle koop
Meindert Kramer nam de cafetaria op Urk 25 jaar geleden over. Hij was toen 18 jaar en werkte naast de hotelschool in het zalencentrum van zijn vader en in de snackbar van zijn oom. De overname is razendsnel gegaan, vertelt hij. “Een vertegenwoordiger van het huidige Bidfood kwam op een maandag bij mijn vader op de zaak met het verhaal dat De Bolder te koop kwam.”
Het was een kans voor de jonge Meindert. “We hebben contact opgenomen met de verkopende partij, nog voordat het in de krant verscheen. Die avond zijn we al wezen kijken, en niet veel later zaten we bij de bank. Het volgende weekend draaide ik mee en die maandag erop stond ik alleen in de zaak. In een week tijd hadden we een plan en de financiering rond, én had ik mezelf ingewerkt.” Een paar maanden later sloot de ondernemer zich aan bij Kwalitaria.
Maaltijdbezorging flink toegenomen
De Bolder was voor de overname een eetcafé/pizzeria. Het bedrijf bezorgde al wel en de kersverse eigenaar zette dat door. “In het begin hadden we voor bezorging twee man doordeweeks en drie in het weekend. Nu doen doordeweeks vijf of zes man aan bezorging en in het weekend tien. Op dit moment bezorgen zo’n zes andere bedrijven op Urk. Maar het gekke is dat de bestellingen bij ons nooit zijn afgenomen. De markt wordt groter, meer mensen maken kennis met bezorging. En Urk is in de loop der jaren natuurlijk doorgegroeid.” De Bolder bezorgt naast friet en snacks nog altijd pizza’s, zo’n 35 duizend per jaar.
Nog altijd via de telefoon
Tijdens de coronacrisis is maaltijdbezorging een omzetredder geweest. “In het begin hadden we nog een dip, maar tijdens latere lockdowns zijn we qua resultaat alleen maar gestegen. Dit jaar plussen we 20 procent.” Bijzonder is dat De Bolder nog altijd veel bestellingen telefonisch aanneemt. “Er zijn ondernemers die de telefoon tijdens de spits uitzetten. Wij doen dat niet. We pakken wat we pakken kunnen, of het nu via de telefoon of de postduif komt. Tijdens corona namen we op een weekendavond zo’n honderd telefoontjes aan. Tijdens corona zijn consumenten veel meer online gaan bestellen. Nu doen we tweehonderd bestellingen op een weekendavond, waarvan vijftig per telefoon binnenkomen.”
Plannen voor uitbreiding
Door de recente ontwikkelingen denkt de ondernemer serieus na over uitbreiding. “We zijn de laatste jaren flink doorgegroeid en qua productie wordt het krap. Ik heb drie jaar geleden het pand van de buurman erbij genomen, maar door corona zijn die plannen in de ijskast gezet.”
Hoewel hij in eerste instantie meer zitplaatsen wilde, heeft de coronacrisis zijn visie veranderd. “Het wordt vooral een extra productieruimte voor de bezorging. Dan kunnen we met twee teams werken; eentje voor de zaak en eentje voor het bezorgen. De voorbereidingen zijn zoveel mogelijk klaar. Als de tijd echt rijp is, gaan we het doen.”
Inmiddels werken drie van zijn kinderen (14, 16 en 17 jaar) ook in de zaak. “Of ze het gaan overnemen, weten we nog niet. Er is geen druk, voor nu is het een bijbaantje voor ze. En ik ben ook nog jong hè?”